6 grudnia 2016

Jak skutecznie obniżyć poziom kortyzolu?

Kortyzol  to hormon stresu. Nasz organizm produkuje go kiedy odczuwa stres lub zagrożenie.  Należy do grupy hormonów katabolicznych, czyli negatywnie oddziaływujących na nasze mięśnie. Przedstawiamy Wam kilka skutecznych sposobów na obniżenie kortyzolu.

Obniżenie poziomu kortyzolu

Poziom kortyzolu w dużej mierze uwarunkowany jest trybem naszego życia. Zła dieta, szybki tryb życia, ciągły stres czy używki, mogą doprowadzić do podwyższenia poziomu kortyzolu. Należy dodać, że podwyższenie poziomu kortyzolu następuje także podczas długich i ciężkich treningów.  Aby skutecznie znacząco obniżyć poziom kortyzolu w naszym organizmie byłaby całkowita zmiana naszego życia oraz trybu pracy. Musielibyśmy odstawić na bok wszystkie używki i zapomnieć  o niezdrowym i wysoce kalorycznym jedzeniu. Jak doskonale wiemy, wyeliminowanie tych wszystkich czynników i zmiana całego życia prywatnego i  zawodowego w jednej chwili może być niemożliwa. Oczywiście łatwiej jest skrócić oraz zmniejszyć liczbę treningów, niż zmianę z dnia na dzień pracę.
Zastanawiacie się w jaki sposób można zmniejszyć poziom kortyzolu? Istnieje kilka wyjątkowo prostych sposobów na obniżenie poziomu hormonu stresu.

1. Medytacja

Medytacja pozwoli nam się całkowicie wyciszyć i odprężyć. Zniweluje napięcie emocjonalne przez co zupełnie zapomnimy o otaczającym nas świecie i problemach. Znajdź wolną chwilę w ciągu dnia i poświęć czas na medytację. Twój organizm na pewno Ci za to podziękuje.

2. Właściwa dieta

Pamiętaj, że to co jesz ma nie tylko kolosalne znaczenie jak wyglądasz ale także jak się czujesz. Unikaj fast foodów, słodzonych gazowanych napojów, słonych przekąsek czy produktów wysoce przetworzonych. Idź do dietetyka i zamów dopasowaną pod siebie dietę. Jeśli nie masz czasu na gotowanie w domu, zamów catering dietetyczny.

3. Masaż

Masaż to jeden z najlepszych sposobów na obniżenie kortyzolu. Nie tylko zapewni nam odprężenie, ale także nas całkowicie zrelaksuje. Jeśli dodamy do tego relaksacyjną muzykę i olejki eteryczne, to uzyskamy stan relaksu, który pozwoli nam zapomnieć o wszystkich problemach.

4. Rozwijaj swoje pasje

Jeśli robimy to co lubimy i do tego czerpiemy z tego radość, to w naszym organizmie powstają endorfiny, czyli hormony szczęścia. Róbcie więcej rzeczy, dzięki którym się uśmiechacie, a zapomnicie o hormonie jakim jest kortyzol.

5.  Sen

Odpowiednia ilość snu to podstawa. Podczas snu nasz organizm się regeneruje, co ma swoje odzwierciedlenie w naszym wyglądzie. To właśnie podczas snu nasze mięśnie rosną. Nie podczas treningu, jak to większość z nas uważa, ale właśnie podczas snu. Zadbaj o odpowiednią ilość snu i zacznij sie wysypiać. Naukowcy zalecają, aby długość snu nie była krótsza niż 6 godzin.

6. Nie korzystaj z telefonu przed snem

Ekran smartfona emituje niebieskie światło. Taki sam rodzaj światła emituje telewizor. Niebieskie światło podwyższa poziom kortyzolu. Przed snem (minimum 30 minut) staraj się unikać patrzenia w ekran swojego telefonu. Przegląd portali społecznościowych może poczekać do rana.

7. Odpowiednia suplementacja

Suplementy mogą skutecznie obniżyć poziom hormonu stresu. Jeśli prowadzisz aktywny tryb życia, tym bardziej powinnaś pomyśleć o właściwej suplementacji. Wśród suplementów które znacząco obniżają poziom kortyzolu są: witamina C, aminokwasy rozgałęzione BCAA czy glutamina.

Co to jest Kortyzol --> przeczytaj artykuł


PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię