2 marca 2017

Świeżo wyciskane soki

Jak przygotować sok w wyciskarce wolnoobrotowej lub sokowirówce

Picie świeżo wyciskanych soków to świetny sposób, by zwiększyć spożycie warzyw i owoców. Odpowiedni sposób przygotowania sprawi, że zachowają większość cennych związków odżywczych, przyczyniając się do poprawy twojego samopoczucia, poziomu energii i wyglądu cery. Przekonaj się, jakie to łatwe!

Po co wyciskać soki?

Zalet jedzenia warzyw i owoców nie sposób przecenić. Dlaczego więc wyciskać z nich soki, odrzucając części stałe roślin? Powodów jest wiele!
• Pozbycie się błonnika, szczególnie tego nierozpuszczalnego, odciąża układ trawienia i ułatwia detoksykację organizmu. Sprawia też, że fitoskładniki są łatwiej przyswajane.
• Rodobnienie składników soku pozwala wchłonąć z nich więcej cennych związków niż w sytuacji, gdybyśmy chcieli spożyć surowce, z których je wyciśnięto. 
• Soki zawierają skoncentrowane składniki odżywcze, a w jednej porcji soku można spożyć różnorodne związki z kilku rodzajów warzyw i/lub owoców.
• W postaci soku można przyjąć cenne związki w ilościach, w jakich nie dałoby się łatwo przyjąć w postaci naturalnych produktach (jak np. szklanka natki pietruszki), zwłaszcza na surowo (jak np. buraki) czy ze skórą (np. ogórki). 
• W sokach można uwzględnić warzywa trudnostrawne, takie jak np. jarmuż czy trawa wyhodowana z kiełków jęczmienia. Wydzielenie z nich soku pozwala pozbyć się nadmiaru tego rodzaju błonnika, który mógłby podrażnić jelita. 
• Soki i koktajle wspomagają też lepsze nawodnienie organizmu i usprawniają pasaż jelitowy.

Soki warzywne

Soki warzywne należą do najbardziej niskokalorycznych, np. wartość energetyczna 100 ml tego wyciśniętego z selera, ogórka, sałaty i pomidorów nie przekracza 15 kcal, dla szpinaku, kapusty, pora, brokuła i marchwi to nie więcej niż 35 kcal, a w przypadku buraka i pietruszki wynosi ok. 45 kcal. Warzywa te zapewniają oryginalny smak i unikatowe wartości odżywcze twojego napoju. Te zielone co prawda przysparzają sokom gorzkich nut, ale dobrze jest przyzwyczajać kubki smakowe do ich smaku, bo należą do najlepszych produktów wspomagających procesy oczyszczania organizmu. Część z soków warzywnych wymaga jedynie niewielkiej domieszki słodkiego soku z owoców, inne jednak same stanowią dodatek wzbogacający i aromatyzyjący dla mieszanek o bardziej neutralnym smaku. 

A co z cukrem?

Soki owocowe bywają krytykowane za zawartość cukrów, ale te przygotowane w domu to pod względem odżywczym całkiem inna kategoria produktów. Są świeżo wyciskane, niepoddawane zagęszczaniu, rozcieńczaniu ani pasteryzacji. Jeśli na dodatek są odpowiednio przygotowane, poza błonnikiem pozostającym w pulpie zachowują większość cennych składników – łącznie z aktywnymi enzymami. A ponieważ związki te działają „w komplecie”, naturalnie zawarte w nich cukry nie są zagrożeniem dla twojego metabolizmu. 


Bezpieczny sok

Aby picie soków przyniosło ci maksimum korzyści, do ich przygotowania używaj jak najświeższych warzyw i owoców. Najlepsze są te sezonowe, bo są najbogatsze odżywczo, a do tego ekologiczne, ew. lokalne. Poza sezonem możesz sięgać po owoce mrożone. W sklepie unikaj produktów o błyszczącej skórce, pokrytej woskami (np. jabłka, ogórki), które często zawierają związki chemiczne chroniące przed psuciem. Usuwaj je wraz z innymi zanieczyszczeniami, pestycydami i zarazkami poprzez odpowiednie mycie surowców. Stosuj naturalne środki czyszczące – możesz przygotować je z podstawowych produktów w domu i przelać do butelki z rozpylaczem. Dodaj do szklanki wody: po łyżce soku z cytryny i białego octu, albo łyżkę sody oczyszczonej i szkl. białego octu, lub 10 kropli wyciągu z pestek grejpfruta i szkl. octu. Spryskaj płynem produkt, pozostaw na 5 min, po czym opłucz dokładnie zimną wodą. Wybierając naturalne warzywa, zwłaszcza korzeniowe, usuwaj z nich resztki ziemi: namocz je w wodzie i wyszoruj specjalnie przeznaczoną do tego szczoteczką. Wszystkie inne produkty myj obiema dłońmi pod strumieniem wody. 

Jak pić

Świeżo wyciskane soki najlepiej pić bezpośrednio po przygotowaniu, co ogranicza utlenianie i rozpad ich najcenniejszych związków. Najlepiej przyjmuj je na pusty żołądek, bo tak są trawione bardzo szybko. Dopiero po 20 minutach sięgaj po pokarmy stałe. Sok powinien mieć temperaturę pokojową, bo mocno schłodzony jest trudniejszy do przyswojenia. Pij go powoli, najlepiej przetrzymując każdy łyk przez chwilę w ustach, co pomaga aktywować enzymy trawienne zawarte w ślinie. Nie istnieją zalecenia odnośnie tego, jaka ilość soków jest w diecie optymalna – zarówno ilość, jak i skład ustalisz metodą prób i błędów. Zacznij od szklanki dziennie i pamiętaj, że jeśli do tej pory nie spożywałaś dużo „surowizny”, wprowadzaj soki do menu stopniowo. W ten sposób unikniesz wzdęć i innych sensacji trawiennych. Sprzyjają im zwłaszcza soki wyciskane z warzyw. Jeśli nie zawierają owoców, możesz zminimalizować dolegliwości takie jak wymienione wyżej, łącząc je na początku z niewielkim, lekkim posiłkiem.

Wyciskarka do soków czy sokowirówka?

Urządzenia do pozyskiwania soków występują w wielu wersjach, od najprostszych stożków do wyciskania cytrusów (taki sposób jest zresztą w ich przypadku najbardziej ekonomiczny), przez klasyczne sokowirówki (mielą surowiec i odwirowują sok przez sito) po wyspecjalizowane urządzenia z jednym lub nawet dwoma ślimakami, które wyciskają sok z pulpy. Profesjonalna wyciskarka, miażdżąca surowiec jak prasa hydrauliczna, to urządzenie bardzo kosztowne. Jednym z pierwszych takich urządzeń był produkowany do dziś Norwalk, wynaleziony w l. 30 ub. wieku przez dr Normana Walkera (był on twórcą teorii żywych pokarmów, który stosując swoją surową dietę bogatą w świeże soki dożył 118 lat). Pozyskiwanie soku w takiej wyciskarce trwa długo, ale uzyskuje się go więcej niż za pomocą urządzeń o innej konstrukcji. Ponieważ produkty nie są w niej rozdrabniane, jak ma to miejsce w sokowirówce, w rezultacie nie podnosi się ich temperatura. Dzięki temu możliwe jest zachowanie większości związków odżywczych z surowca. A w lodówce takie soki są trwałe nawet przez 3 dni. Silnego tarcia i podgrzania nie powoduję też wyciskarki ślimakowe, ale ponieważ rozdrabniają produkty, pewne straty składników odżywczych są nieuniknione. Używając wyciskarki, najlepiej jest przepuszczać przez nią pulpę roślinną dwukrotnie – to sposób na otrzymanie największych ilości soku. Tańszym rozwiązaniem, idealnym na początek przygody z wyciskaniem, jest sokowirówka, która miele surowiec i odwirowywuje sok.

Jak komponować świeże soki

Wyciskając sok dobierz jego składniki w taki sposób, by uzyskać smaczny napój o atrakcyjnej konsystencji. Oto podstawowe zasady:

1. Wybierz bazę. Mogą to być owoce – jabłka, gruszki, śliwki, arbuz, melon czy cytrusy, albo warzywa – np. marchew, buraki, pomidory, papryka czy ogórki.
2. Dobierz odżywcze dodatki o zdecydowanym smaku – najlepsze będą bogate w chlorofil zielone warzywa, zwłaszcza liściaste, np. szpinak, jarmuż, natka pietruszki lub kolendry, sałata lub rukola, szczypiorek, por czy cebula, albo seler naciowy bądź korzeniowy.
3. Dodaj składniki, które złagodzą smak gotowego napoju, zwłaszcza tego z przewagą warzyw. To może być dodatek zmiksowanych na purée słodkich owoców (banany, mango, morele, namoczone daktyle) albo słodzika takiego jak ksylitol, erytrytol lub stewia – bądź miodu, melasy, syropu z agawy lub klonowego.
4. Zagęść sok przygotowany w sokowirówce, przywracając mu część błonnika i aktywnych związków – dodaj do gotowego napoju część zmielonej miazgi, pozostałej na sitku urządzenia.


PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię