4 listopada 2016

Najsmaczniejsze FIT dania z zielonych warzyw

Warzywa liściaste nie muszą być nudne!

Pokochaj zielone warzywa! To najlepsza odtrutka na wolne rodniki i zanieczyszczenia, których wokół nas coraz więcej. Zielone liście mają też rekordowo niską zawartość kalorii i ciekawe smaki, które sprawią, że zdrowe dania staną się jeszcze bardziej apetyczne.

Pośród zielonych warzyw znajdziesz różnorodność smaków, tekstur i zastosowań kulinarnych. W miarę możliwości najlepiej jeść je na surowo, ale sałatki i surówki to nie jedyne ich przeznaczenie. Niektóre z najzdrowszych warzyw po ugotowaniu stają się jeszcze korzystniejsze dla organizmu!

W badaniach wykazano, że gotowanie na parze poprawia właściwości prozdrowotne warzyw takich jak jarmuż, brokuły, brukselka, kapusta czy szpinak, ponieważ zwiększa zdolność wiązania przez nie kwasów żółciowych. Z jednej strony pomaga to obniżyć wchłanianie cholesterolu i tłuszczu z jedzenia, a z drugiej ogranicza niekorzystne działanie tych kwasów, bo w nadmiarze zwięszają one ryzyko rozwoju chorób serca i raka. Niekorzystny wpływ na zielone warzywa miało natomiast smażenie, a pieczenie nie wpływało na ich działanie zdrowotne. Potrawy z zielonych warzyw zawsze powinny jednak zawierać tłuszcz, który umożliwia wchłanianie ich najzdrowszych składników odżywczych. Należy do nich detoksyfikujący zielony barwnik chlorofil oraz inne związki rozpuszczalne w tłuszczach, m.in. witamina K, prowitamina A, a także żółte barwniki chroniące oko - luteina i zeaksantyna. Dlatego nawet do najlżejszego sałatkowego dressingu, zielonego smoothie czy zupy-krem albo warzyw duszonych dodaj chociaż pół łyżeczki oleju na każdą otrzymaną porcję dania. Poprawi to również ich smak, zwłaszcza jeśli użyjesz szlachetnych olejów, wyciskanych z nasion i orzechów. Przygotujesz z nich prosty sos winegret, dodając ulubiony rodzaj naturalnego octu, nieco musztardy, najlepiej charakterystycznie ostrej Dijon, sól i przyprawy. A w wersji ekspresowej możesz jedynie skropić je dobrą oliwą extra virgin, octem balsamicznnym lub winnym, jasnym sosem sojowym i oprószyć pieprzem. Zamiast całego zestawu przypraw sprawdzi się natomiast przygotowana w domu oliwa czy olej smakowy.

NAJZDROWSZE POŁĄCZENIA

Zielone warzywa, takie jak szpinak czy botwina (oraz rzadko jedzony szczaw) są źródłem szczawianów, antyodżywczych związków, które wiążą wapń i inne alkalizujące pierwiastki, formując kryształy - dlatego ich spożywanie jest nieodpowiednie dla osób z kaminą nerkową. Szczawiany można zneutralizować poprzez odpowiednie zestawienie składników potrawy - dodanie produktów bogatych w wapń, np. mlecznych lub jajek. Takie połączenia są też najsmaczniejsze i popularne w tradycyjnych daniach, np. barszcz litewski jada się z jajkiem i śmietaną, a szpinakowe nadzienie w tarcie czy naleśnikach łączy się z serem. W wersji wegańskiej do zielonych warzyw (np. duszonych czy zmiksowanych w zupie krem albo smoothie) można dodać inne składniki bogate w wapń - pastę z sezamu - tahini, sos z masła orzechowego albo posypkę z prażonego sezamu, utartego z solą morską z glonami nori. Proste danie z surowych albo ugotowanych zielonych warzyw wystarczy też połączyć z apetycznym domowym sosem, by otrzymać pełny smaku posiłek.

ŚWIEŻY ODDECH I BIAŁE ZĘBY

Zielone warzywa zawsze warto jeść jako dodatek dań z mięsa, bo chlorofil ogranicza toksyczność zawartość w nim hemowego żelaza, a dzięki temu zmniejsza zagrożenie nowotworami jelita. Warto też wiedzieć, że chorofil zawarty w sałatach neutralizuje nadmiar wolnych rodników, powstających w trakcie trawienia posiłku, oraz poprawia zapach oddechu i ciała. Podobnie działają też zioła, które pod względem zawartość związków odżywczych, m.in. witaminy C i A, są numerem jeden. Co ciekawe, liście szpinaku czy sałaty są bardzo korzystne dla zębów, ponieważ powlekają szkliwo ochronnym mikrofilmem. To dlatego tradycyjny francuski posiłek chroni je przed działaniem czerwonego wina - jako jego smakowite zakończenie serwuje się sałaty w towarzystwie dojrzewających serów, które również są korzystne dla zachowania białego uśmiechu.


PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię