7 sierpnia 2018

Jak uniknąć odwodnienia podczas upałów?

Zwróć uwagę nie tylko na to ile, ale też co pijesz.

Chociaż latem nie wyobrażamy sobie innej niż słonecznej pogody to jednak upalnie dni potrafią dać nam się we znaki.

Upał to nie tylko beztroskie wylegiwanie się na plaży, kąpiele w morzu czy jeziorze. W tym czasie możemy doświadczyć osłabienia, apatii, spadku koncentracji i ciągłego, doskwierającego pragnienia. Te wszystkie sygnały mogą świadczyć o odwodnieniu. Aby go uniknąć trzeba zwrócić uwagę nie tylko na to ile, ale też co pijemy – nie każdy płyn uzupełnia utracone z potem elektrolity.

Podczas dużych upałów, na skutek pocenia się tracimy około 1 litra wody na godzinę. Pocenie się to mechanizm obronny, który chroni nas przed nadmiernym przegrzaniem. Niestety przyczynia się nie tylko do utraty wody, ale także sodu, potasu oraz innych substancji mineralnych, których brak może doprowadzić do zachwiania równowagi w organizmie. W takiej sytuacji dochodzi do wspomnianego już wcześniej zmniejszenia poziomu koncentracji, apatii, czy podniesienia ciśnienia krwi. To wszystko sprawia, że wzrasta ryzyko wystąpienia zawału lub udaru.

Jeśli pocisz się obficie i pomimo przyjmowania wody, nadal czujesz pragnienie to sygnał, że doszło do zaburzenia gospodarki wodno – elektrolitowej. Aby ją odzyskać sama woda nie wystarczy: „do uzupełenienia składników mineralnych w organizmie doskonale sprawdzą się soki ze świeżych owoców oraz warzyw, doprawione odrobiną soli. Sok pomidorowy jest skarbnicą potasu (230 mg/100 g), dlatego świetnie i szybko uzupełnia jego niedobór. Innym sposobem są napoje izotoniczne i sportowe, które wyrównują poziom wody i uzupełniają niedobory elektrolitów w organizmie. Najlepiej sprawdzają się takie, które zawierają nie tylko cenne biopierwiastki w odpowiednich proporcjach, lecz także niewielkie ilości węglowodanów” – mówi Bartłomiej Pomorski, dietetyk sportowy, Akademia Dietetyki Sportowej. „Wybierając napój dla siebie zawsze warto zwrócić uwagę na skład. Im krótszy, tym lepszy. Czysta woda, sok owocowy i szczypta soli oraz cukru trzcinowego, to wszystko czego potrzebujemy. Te 4 naturalne składniki znajdziemy w OSHEE Natural SPORTS Drink, linii napojów sportowych o właściwościach izotonicznych. Brak konserwantów, naturalny smak owoców i wygodne opakowanie są tym, co przemawia na korzyść tego napoju spośród innych z tej kategorii” - kontynuuje dietetyk z ADS.


fot. materiały prasowe OSHEE

W celu utrzymania optymalnego poziomu nawodnienia organizmu w upalne dni powinniśmy pić około 3 litrów płynów dziennie, ale dla każdego człowieka ta liczba będzie nieco inna. Zależy bowiem od wielu czynników, takich jak wiek, stopień aktywności fizycznej, waga, płeć i klimat. Jednym ze sposobów na ustalenie indywidualnego zapotrzebowania na wodę jest wyliczenie go w oparciu o wagę. Na 1 kg masy ciała powinniśmy przyjmować 30 mililitrów wody dziennie” – opowiada dietetyk sportowy. „Ważna jest też technika nawadniania. Nie wystarczy pić tylko wtedy, gdy odczuwamy pragnienie. Pijąc wodę niewielkimi łykami, ale regularnie, uzupełniamy jej poziom i zapobiegamy odwodnieniu” – dodaje Bartłomiej Pomorski.

Oprócz odpowiedniego nawadniania podczas upałów ważne jest też zachowanie równowagi w odżywianiu. Dlatego nie zapominajmy o owocach i warzywach oraz produktach pełnoziarnistych. Uzupełnią potas, sód, wapń, magnez, ale także błonnik, fosfor, mangan i żelazo. Gdy na dworze królują wysokie temperatury na stole warto zrobić miejsce dla większej ilości owoców niż zalecane przez Światową Organizację Zdrowia minimum, czyli 400 g. Sięgajmy po owoce i warzywa zdecydowanie częściej niż pięć razy dziennie i wybierajmy te, które zawierają duże ilości wody, jak np.: arbuzy, melony, ogórki.

PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię