11 października 2016

Regeneracja po treningu

Wszystko co musisz wiedzieć o regeneracji

Niezależnie od tego jaki rodzaj aktywności fizycznej wybrałaś, musisz koniecznie pamiętać o regeneracji. Regeneracja jest równie ważna jak sam trening i dieta. To dzięki niej nasz organizm odpoczywa, nabiera siły na kolejny trening a nasze mięśnie się rozwijają. W tym artykule przybliżymy Wam znaczenie regeneracji oraz najlepsze sposoby jej przyspieszenie

Regeneracja po treningu

Regeneracja to bardzo ważny element o którym wiele osób trenujących na siłowni zapomina. Możemy spotkać się z poglądem mówiącym, że czym więcej trenujemy, tym uzyskamy lepsze wyniki. Jest to jeden z mitów. Trenowanie siedem dni w tygodniu nie ma sensu. W ten sposób nie tylko przemęczymy nasz organizm, ale także zakładane cele oddalą się od nas. Aby nasz organizm mógł poprawnie funkcjonować trzeba dać mu czas na regenerację. Bez właściwej regeneracji może dojść do efektu przetrenowania, które skutkuje ogólnym przemęczeniem i spadkiem motywacji. Jest to pierwszy sygnał, że trzeba pomyśleć o odpoczynku. To właśnie podczas odpoczynku nasze mięśnie rosną. 

Sposoby na szybszą regeneracje

Sposobów na szybszą regenerację jest wiele. My wybraliśmy te najbardziej sprawdzone, dzięki którym poprawicie poziom regeneracji. Pamiętajcie, że regeneracja zaczyna się po każdym treningu.

Sen

Sen to podstawowy element prawidłowej regeneracji. Zalecane jest poświęcanie na sen od 8 do 10 godzin. Natomiast minimalna liczba godzin przeznaczonych na sen to 6 godzin. Starajmy się tej granicy nie przekraczać, ponieważ nie tylko zaskutkuje to niewyspaniem i większym zdenerwowaniem, ale także gorszym przebiegiem regeneracji. Najważniesze podczas snu są 4 pierwsze jego godziny. To właśnie w tym okresie, wydzielane są anaboliczne hormony.

Dieta

Dieta to kolejny bardzo ważny element wpływający na długość i jakość naszej regeneracji. Pamiętajcie, że odpowiednio zbilansowana dieta to klucz do sukcesu. Nie ma jednego szablonu dietetycznego dla każdej osoby, dlatego pamiętajcie o indywidualnym podejściu do tego tematu.

Suplementy diety

Na początku należy wspomnieć, że suplementacja powinna być dodatkiem do naszej diety. Nie powinna jej w żaden sposób zastąpić. Suplementami, które mogą wstanie poprawić naszą regenerację są glutamina i kwasy rozgałęzione BCAA. Glutamina  jest to aminokwas, który produkowany jest przez nasz organizm, dzięki odpowiedniej ilości białka. Niestety podczas ciężkich treningów poziom glutaminy może znacząco zmaleć. W takiej sytuacji zalecana jest jej suplementacja. Głównym zadaniem glutaminy jest przenoszenie atomów azotu, w te obszary naszego organizmu gdzie jest ich niedobór. Jest to bardzo ważna kwestia w ujęciu budowania masy mięśniowej, ponieważ podczas jej budowy musi być dodatni bilans azotowy. Kolejnym suplementem na który warto zwrócić uwagę są doskonale znane aminokwasy rozgałęzione BCAA. Są one jednym z najważniejszych suplementów poprawiających naszą regenerację potreningową. Aminokwasy BCAA składają się z leucyny, waliny i izoleucyny. Dostarczenie tych aminokwasów wykorzystywane jest do syntezy białek oraz odbudowy mięsni.

Masaż i sauna

Masaż nie tylko poprawi nasz nastrój i obniży ciśnienie krwi, ale przede wszystkim pozytywnie wpłynie na naszą regenerację potreningową. Główną zaletą masażu jest poprawienie naszego krążenia, co bezpośrednio przyczyni się do usunięcia niechcianych toksycznych produktów przemiany materii. Z kolei sauna doskonale nas zrelaksuje i poprawi pracę układu odpornościowego, dzięki czemu będziemy mniej narażeni na choroby i infekcje.

Relaks i pozytywne nastawienie

Negatywne myślenie stanowi przeszkodę do pełnej regeneracji potreningowej. Sprawia, że nasila się uczucie zmęcznia i wzrosta poziomu kortyzolu – hormonu stresu. Kortyzol to hormon kataboliczny, który zdecydowanie nie sprzyja naszym mieśniom. Gdy jesteśmy negatywnie nastawieni, nasz organizm nie wytwarza endorfin, które mają pozytywny wpływ na pracę naszego organizmu. Relaks i odpoczynek są równie ważne co pozytywne nastawienie. Kiedy będziemy w pełni wypoczęci, nasze możliwości treningowe wzrosną przez  co będziemy w stanie zrobić lepszy trening.

Podsumowanie

Powyższe przykłady wskazują, że pamiętanie o odpowiednim podejściu do tematu jakim jest regeneracja, to bardzo ważny element naszego aktywnego życia. Warto jest zrobić sobie przerwę gdy potrzebuje tego nasz organizm i pozwolić sobie na dzień odpoczynku. Nie samym treningiem człowiek żyje i warto to zdanie wkomponować w całotygodniowy plan treningowy. Każda poświęcona godzina na regeneracje z całą pewnością wyjdzie nam na dobre.

 

 


PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię