1 lutego 2018

Oto sposób, żeby sprawdzić czy śpisz wystarczająco

Dowiedz się co to jest kalkulator snu.

Oczywiście teoretyzując, ale zacznijmy od początku! Każdy z nas wie, że sen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowanie. To ile i jak śpimy zależy od wielu czynników.

Dzisiaj aplikacje i kalkulatory pomagają nam w wielu aspektach naszego życia, a także podpowiadają o której zasnąć czy się obudzić. Czy nie przydatne byłoby, gdyby aplikacja podpowiadała Tobie na którą masz nastawić budzik, żeby się porządnie wyspać?


fot. iStock.com

Brytyjscy naukowcy opracowali kalkulator snu, który jasno i konkretnie wskaże o której masz się położyć spać, jeśli chcesz wstać na przykład o 8 rano. Kalkulator podpowie najbardziej optymalną godzinę pójścia spać, biorąc pod uwagę, że czas zasypiania trwa średnio 14 minut, a cykl snu około 90 minut. Dodatkowo, ważne jest, żeby obudzić się pomiędzy cyklami snu, a nie w trakcie ich trwania. Jeśli obudzisz się w trakcie tych 90 minut będziesz po prostu niewyspana. Żeby porządnie wypocząć powinnaś w trakcie nocy przespać 5-6 takich cykli snu. 

Jak działa kalkulator snu?

Nic prostszego, to banalnie działająca aplikacja. Wpisujesz godzinę o której chcesz się obudzić, a kalkulator uwzględniając powyższe dane, wyliczy optymalną godzinę pójścia spać. Na przykład: chcesz nastawić budzik na godzinę 9 rano, to powinnaś położyć się o: 12:00 w nocy, 1:30, 3:00 lub 4:00 nad ranem.


fot. iStock.com

Badacze snu, między innymi Christian Benedict, z wydziału neurologii na Uniwersytecie w Uppsali w Szwecji, jasno stwierdził, że każda metoda zbliżająca nas do optymalnego czasu snu jest dobra. Natomiast, niestety takie kalkulatory są mało obiektywne, chociażby ze względu na to, że każdy człowiek jest inny, każdy potrzebuje innego czasu snu do lepszego funkcjonowania. Różny tryb dnia, praca, stres, dodatkowe zajęcia, odpowiednia dieta, poziom nawodnienia wpływa na nasze funkcjonowanie. Czas potrzebny na wyspanie się zależy od tego ile spałeś poprzedniej nocy, od wieku czy też czynników genetycznych.

Mimo wszystko najlepiej jest jeśli to Ty zadecydujesz ile snu potrzebujesz. Najlepiej jeśli znajdziesz kilka dni wolnego, zrelaksujesz się i zapiszesz o której kładziesz się spać i o której wstajesz. Bez presji. Taki wynik jest najbardziej miarodajny i wskaże Twój, indywidualny czas potrzebny do wyspania się. W tym wypadku najważniejsze chyba jest zagadnienie jednego cyklu snu. Okazuje się, że czasami taka krótka drzemka pozwoli Tobie stanąć na nogi, nabrać energii i dalej działać.

PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię