15 marca 2017

Czekolada – degustacja krok po kroku

Sposób na zdrową przyjemość

Czekolada to najpopularniejsza słodka przekąska – zwłaszcza wśród kobiet. To jednocześnie jedna z najzdrowszych przyjemności, choć pod warunkiem wysokiej zawartości kakao. Składnik ten obfituje w antyoksydanty z grupy polifenoli, które mają korzystny wpływ na układ krążenia, metabolizm, skórę, funkcjonowanie mózgu, a nawet spalanie kalorii! 

Jeśli wybierasz dobrą czekoladę i jesz ją z umiarem, nie obawiaj się dodatkowych kilogramów, bo możesz nawet schudnąć! Nie bez powodu ta gorzka jest nawet podstawowym elementem menu diety ochronnej dla genów o nazwie SIRT. To zasługa polifenoli zawartych w kakao. Im go więcej, tym lepiej. Ta mleczna zawiera 25-50% tego składnika, deserowa – ok. 50%, a gorzka – co najmniej 70% (chociaż w rzeczywistości nieraz jest w niej tylko 60% kakao). W białej czekoladzie nie ma go wcale – stąd też brak korzystnego działania na organizm. Czekolada nie istnieje jednak bez masła kakaowego, czyli tłuszczu z ziaren kakaowca. Ze względu na jego wysoką zawartość – i spory udział cukru, najlepiej zjadać nie więcej niż 1/4-1/2 tabliczki dziennie (porcja 25 g zapewnia 125-155 kcal). To jednak nie problem – jeśli nauczysz się ją degustować, nawet z małej kostki wyciągniesz maksimum przyjemności!


Jak degustować czekoladę

1. Sprawdź, czy czekolada ma odpowienią temperaturę, wynoszącą 19-28ºC. Podziel ją na kawałki, słuchając trzasku, jaki wydaje przy przełamywaniu – im wyższa zawartość kakao, tym powinien być głośniejszy.

2. Oberzyj czekoladę – oceń jej kolor, gładkość powierzchni i połysk, a także strukturę w miejscu przełamania.

3. Dotknij czekolady ustami (oceń jej aksamitność – nie powinna być lepka) oraz placami. Ujmij ją między palec wskazujący i kciuk, po czym zbadaj podatność na roztapianie się po wpływem ciepła ciała – ta o wysokiej zawartości masła kakaowego topi się w szybkim tempie.

4. Wąchaj kawałek czekolady, obserwując wrażenia początkowe i te pojawiające się dopiero po chwili.

5. Włóż kawałek czekolady do ust, rozłam i oceń chrupkość. Rozpuść go i rozprowadź po języku – zwróć uwagę na smak słodki, kwaśny, gorzki, słony i mniej wyraźne niuanse i nuty. Obserwuj czas utrzymywania się tych smaków, pozostający po niej posmak, a także czas topnienia, szorstkość lub gładkość czekolady w ustach. Poszukaj bogactwa nut zapachowych przy wydychaniu powietrza przez nos.

6. Łącz czekoladę z napojami, np. winem, kawą, różnego rodzaju herbatami (w tym aromatyzowanymi), mocnym alkoholem (np. whisky czy koniakiem), a także z pieczywem. Im więcej masła czekoladowego zawiera, tym kwaśniejszy wybierz napój. Im ma więcej ma kakao, tym wybrany napój powinien być lepszej jakości i być łagodniejszy w smaku. Nie jedz bardzo słodkiej czekolady do zbyt gorzkich napojów – i na odwrót.

Nuty zapachowe, które możesz odnaleźć w czekoladzie

• Owocowe – np. grejpfrut, cytryna, truskawka, malina, jeżyna, czarna porzeczka, wiśnia, morela, brzoskiwnia, jabłko, ananas, banan, rodzynki, figi.
• Roślinne – np. trawa, eukaliptus, mięta, oliwki, herbata, tytoń.
• Karmelowe – np. miód, masło, mleko, melasa.
• Orzechowe – np. orzech laskowy, włoski, migdał.
• Korzenne – np. anyż, lukrecja, chili, pieprz, cynamon, wanilia, kawa.
• Kwiatowe – np. róża, fiołek, jaśmin, neroli, bez.
• Ziemne – np. piżmo, gleba, trufle, grzyby, skóra, mech, kora.
• Wadliwe – np. zapach zwietrzały, zjełczały, pleśń, spalenizna, stęchlizna.

PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię