24 lutego 2017

5 zasad asertywności, czyli jak wyrażać własne myśli

Zobacz, jak umiejętnie to robić z szacunkiem dla obu stron!

Wojtek Litwiniuk - wykładowca szkoleń interpersonalnych, prawnik, doradca zawodowy, a w wolnych chwilach instruktor narciarstwa, snowboardu, windsurfingu, kajakarstwa, survivalu i ratownik WOPR - opowiada o umiejętności wyrażania własnych myśli, uczuć, postaw, czy poglądów nawet, kiedy nie będą one w pełni akceptowane. 

Asertywność często jest mylona z agresywnością. Niesłusznie, ponieważ jej celem nie jest to, żebyśmy zawsze byli górą, tylko umiejętnie potrafili wyrażać własne myśli. Co najważniejsze, trzeba to robić z szacunkiem dla obu stron. Wojciech przedstawia 5 zasad, które Ci w tym pomogą. Stworzył je prekursor treningu umiejętności asertywnych - prof. Herbert Fensterheim z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Cornella w USA. 

1. Masz prawo do robienia tego, co chcesz, jeśli nie rani to kogoś innego. 

Każdy z nas ma własne potrzeby, pomysły na życie i pełne prawo, by je realizować. Musimy jednak pamiętać, by nie krzywdzić przy tym innych osób. Dotyczy to nie tylko czynów, ale również słów. Mówisz to, co myślisz? Ostrożnie, bo możesz być odebrana jako osoba agresywna. Lepiej staraj się przestrzegać zasady "myślę, co mówię", czyli przewiduję konsekwencje swoich działań i świadomie buduję, oparte na szacunku, relacje z innymi ludźmi. 

2. Masz prawo do zachowania godności przez asertywne zachowanie - nawet jeśli kogoś to rani, dopóki twoje intencje nie są agresywne. 

Nie bój się odmawiać czy krytykować. Ale rób to w sposób, który nie obraża innych. Jeśli krytykujesz, nie uogólniaj (np. robiąc wyrzuty mężowi, że nie można na nim polegać, choć tylko zapomniał kupić chleb). Nie oceniaj osoby, lecz jej zachowanie. Krytyka stanie się konstruktywna, jeśli użyjesz tzw. komunikatu FUO, na który składają się trzy elementy: fakt (opisz go) + ustosunkowanie negatywne (powiedz, co czujesz) + oczekiwanie (powiedz, czego oczekujesz). 

3. Masz prawo do przedstawiania innym swoich próśb, dopóki uznajesz, że druga osoba ma prawo odmówić. 

Proszenie nie jest proste. Osoby uległe będą raczej spełniać prośby innych, często kosztem własnego życia, odsuwając swoje potrzeby na dalszy plan. Z kolei osoby agresywne - nie proszą, lecz żądają, bo uważają, że pomoc im się należy. Najważniejsze, by swoje potrzeby komunikować jasno i otwarcie. Pamiętaj, że cokolwiek druga osoba zrobi dla ciebie, to zawsze kosztem swojego czasu. Jeśli będziesz tego świadoma, łatwiej zaakceptujesz odmowę. 

4. Masz prawo do przedyskutowania i wyjaśnienia spornych kwestii, jeśli sytuacja nie jest dla Ciebie oczywista. 

Asertywna postawa pozwala sobie i innym na popełnianie błędów, przyznawianie się do niewiedzy, lęków. Zmieniłaś pracę? Nie bój się pytać, nie wstydź się, że czegoś nie wiesz. Nie możesz wiedzieć wszystkiego, lecz wielu rzeczy możesz się nauczyć. Udając, że zjadłaś wszystkie rozumy, trudniej będzie ci ten cel osiągnąć.

5. Masz prawo do korzystania ze swoich praw.

Dzięki asertywności bez obaw możesz wyrażać swoje emocje, pragnienia, obawy oraz realizować potrzeby, takie jak np. bycie szczęśliwą. Pamiętaj jednak o podstawowej zasadzie: twoje potrzeby są na równi z potrzebami innych ludzi. Szanując je, możesz wymagać szacunku wobec siebie. 


PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię