26 sierpnia 2016

Świadome odżywianie czyli sposób na silną wolę

Jedz świadomie, by zamienić złe nawyki na dobrą dietę, zyskać dobre samopoczucie i świetną sylwetkę!

Narzekasz na brak silnej woli lub determinacji do odchudzania? To nie są prawdziwe powody nadwagi czy sięgania po niezdrowe produkty. Poznaj przyczynę problemu oraz jego rozwiązanie – świadome odżywianie według metody znanego współczesnego filozofa, Deepaka Chopry!

Czy podczas posiłku zwracasz uwagę na to, co jesz, jak się później czujesz i jak to wpływa później na twoje ciało? Jeśli spożywasz posiłki w pośpiechu i stresie albo podjadasz bezmyślnie przed telewizorem, twój mózg nie rejestruje wielkości pochłoniętych porcji, a ty nie odczuwasz przyjemności ani sytości. Dlaczego tak się dzieje? Jedząc pod wpływem emocji próbujesz zapokajać inne potrzeby niż konieczność dostarczenia sobie kalorii. Naszymi zachowaniami rządzą bowiem wyuczone i powtarzane latami zachowania i myśli, które odbierają nam wolność wyboru służącego interesom całego organizmu. Holistyczne rozwiązanie tego problemu proponuje Deepak Chopra w swojej książce „Jak zaspokoić apetyt, głód życia i pragnienie szczęścia?” Bazując na wiedzy czerpanej zarówno ze starożytnych filozofii, jak i najnowszych odkryć nauki, stworzył on program, który pomoże ci odkryć, na co naprawdę masz apetyt. Jedzenie przestanie rekompensować ci brak spełnienia podstawowych potrzeb i zacznie być źródłem radości i satysfakcji. Dobre zdrowie i świetną sylwetkę osiągniesz dzięki praktykowaniu stałego skupienia, zwanego uważnością lub byciem świadomym.

Co to jest świadome odżywianie?

Jedząc świadomie, praktykujesz uważność. Termin ten wywodzi się z buddyzmu i oznacza umiejętność obserwowania rzeczy takimi, jake są – bez ich oceniania i analizy. W każdej chwili twój umysł otrzymuje sygnały płynące z czterech obszarów percepcji: doznań fizycznych, obrazów, uczuć oraz myśli. Są one bądź przyjemne, pozytywne i wywołujące komfort, albo wręcz przeciwnie. Negatywne komunikaty mają zwrócić naszą uwagę na konieczność korekty sytuacji, by odzyskać dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne. Gdy nie zwracasz uwagi na to, co jesz, i odpływasz w tym czasie myślami, unikasz uświadamiania sobie aspektów nieprzyjemnych, związanych z tą czynnością. To wyjaśnie, dlaczego tak łatwo o przejedzenie pomimo wiedzy, że nadmiar kalorii tuczy i jest niekorzystny dla zdrowia.

Siła nawyku

Chcąc zmienić niezdrowe nawyki, musisz zdać sobie sprawę z mechanizmów, które przejmują nad tobą kontrolę w czasie jedzenia. To nie tylko rozproszenie uwagi i odwrócenie jej od problemu, bo także odmawianie przyjrzenia się mu, zapominanie o jego istnieniu i uciekanie od uczuć (np. gdy nie jesteś zdolna do określenia, kiedy masz pełny żołądek). Uzyskanie równowagi ciała i umysłu wymaga słuchania sygnałów płynących do świadomości z ogranizmu. Należą do nich sytość lub głód, komfort lub dyskomfort, energia lub apatia oraz lekkość lub ciężkość. Wskazują one na stan równowagi w organizmie albo jej brak. Słuchając ich uważnie, z łatwością zmienisz utarte nawyki, które szkodzą twojej figurze i zdrowiu, takie jak np. jedzenie pod wpływem emocji, bezmyślne przejadanie się czy niezwracanie uwagi na skład pożywienia. Uczucie ociężałości, brak energii czy nadwaga są wołaniem ciała o pomoc, które warto usłyszeć, by móc podjąć najskuteczniejsze działanie.

Sposób na podjadanie

Źródłem nadmiernego apetytu i spożywczych zachcianek nie jest nagły wzrostu zapotrzebowania organizmu na kalorie, tylko chęć zaspokojenia wszystkich potrzeb ciała i umysłu, który Deepak Chopra rozumie również jako serce i ducha. Strawą w tej drugiej sferze są pozytywne uczucia, takie jak radość, współczucie, miłość, spokój czy samoświadomość. Aby więc osiągać uczucie sytości i czerpać radość z jedzenia, zamiast być od niego uzależnionym, trzeba uwzględnić związek ciała z umysłem. To paradoks, że wiele osób odczuwa przy jedzeniu zarówno wyborny smak posiłku, jak i poczucie winy, a jednocześnie nie przejmuje się skutkami uczty dzięki obietnicom o przyszłej poprawie nawyków. Powodem takiej sytuacji jest specyficzna budowa mózgu. Za sprawą impulsów jego starsze ewolucyjnie strefy informują nas o głodzie, lęku czy pobudzeniu. Wynikają z tego pozytywne lub negatywne emocje, o których informuje nas układ limbiczny mózgu. Natomiast jego wyższe piętra komunikują konieczność podjęcia odpowiedniego działania. Gdy odczuwanie organizmu jest zaburzone, te trzy układy wysyłają sprzeczne komunikaty. W rezultacie próbując jednocześnie zapanować nad impulsami, zachować dobre samopoczucie i podjąć decyzję prowadzącą do rozwiązania problemu, dokonujemy niewłaściwych wyborów.

Negatywne emocje i apetyt

Organizm dąży do równowagi i w naturalny sposób reguluje ilość spożywanego jedzenia. W sprawnym działaniu przeszkadzają mu jednak utrwalone sposoby naszego reagowania na pojawiające się bodźce. Takie niekorzystne schematy postępowania to m.in. zapracowanie, rozkojarzenie, zabieganie, zmęczenie, niewyspanie, jedzenie w towarzystwie lub w restauracji, siedzenie przed ekranem telewizora lub komputera czy też potrzeba opróżnienia talerza. Są one jednak dość łatwe do przezwyciężenia, bo wymagają głównie zwracania większej uwagi na nawyki żywieniowe. Trudniej jednak pokonać emocjonalne wyzwalacze objadania się, takie jak przygnębienie, samotność, niepokój, zmartwienia, potrzeba pocieszenia, poczucie bycia nieatrakcyjną, negatywne myśli na temat swojego ciała,a także stres. Do najskuteczniejszych narzędzi radzenia sobie z tym ostatnim należą według Deekapak Chopry medytacja, joga, techniki relaksacyjne, m.in. ćwiczenia oddechowe, dobry sen, regularna i energiczna aktywność fizyczna, a także tworzenie bliskich relacji z ludźmi. Jeśli do jedzenia skłaniają cię negatywne emocje, nie zdołasz zapełnić pustki w żołądku, bo tak naprawdę masz apetyt na coś zupełnie innego. Upragnioną sytość uzyskasz tylko dzięki zwracaniu uwagi na swoje potrzeby wyższego rzędu od tych fizjologicznych.

Psychologia jedzenia

Wyżej od czynników fizjologicznych w hierachii ludzkich potrzeb według psychologa Abrahama Masłowa znajduje się kolejno potrzeba bezpieczeństwa, czyjejś troski i miłości, szacunku i przynależności; najwyższa potrzeba samorealizacji wymaga poszukiwania sensu i celu życia. Jedzenie jest w stanie spełniać w różnym stopniu wszystkie te potrzeby, jednak wymagają one zaspokojenia we właściwy sposób. Sięganie po żywność przestanie być sposobem rekompensowania sobie braków i stanie się jedną z życiowych przyjemności, jeśli za każdym razem będzie kierował tobą właściwy motyw.

Dobra motywacja

Zgodnie z filozofią Deepaka Chopry najważniejsze motywy w zrównoważonym odżywianiu się i życiu to czystość, energia i równowaga. Czystość oznacza eliminację z ciała, umysłu i duszy toksyn, które prowadzą do niekontrolowanego przyrostu wagi, przyspieszają starzenie się i upośledzają funkcje fizycznych. Oczyszenie z toksyn umożliwia odnowę organizmu i przywrócenie równowagi i wymaga wybierania świeżych, jak najbardziej naturalnych produktów spożywczych. Kierując się tym motywem możesz dokonać takiego wyboru, jaki przyniesie ci całościowe spełnienie – będzie ci smakować, nie wywoła poczucia wyrzeczenia i zappewni korzyści dla organizmu. Motyw energii to nie tylko dostarczanie sobie właściwego paliwa, ale również radości z jedzenia. Tym pierwszym powinny być naturalne węglowodany z produktów pełnoziarnistych, warzyw i owoców, wkomponowanych w zbilansowane posiłki, a nie zaburzające metabolizm i apetyt cukry proste i artykuły wysokoprzetworzone. Trzeci rodzaj motywacji to utrzymanie równowagi, co według autora książki oznacza przystosowanie się twojego ciała do takiego życia, jakie chcesz prowadzić.

Harmonia duszy i ciała

Dążenie do stanu równowagi pomaga opanować nadmierny apetyt, pozwala na uzyskanie idealnej masy ciała, a w sferze psychicznej daje uczucie zadowolenia i spełnienia. Kierując się tym motywem zyskasz więcej energii, uzdrowisz swój sen, obniżysz ciśnienie krwi i zmniejszysz ryzyko rozwoju chorób chronicznych; przywrócisz pozytywne emocje, libido i dobre samopoczucie. Do tego celu zbliży cię nawyk regularnego spożywania posiłków w zrównoważonym stanie emocjonalnym, stosowania urozmaiconej, zbilansowanej diety, która uwzględnia szeroką gamę produktów, a także dopasowania kaloryczności menu do poziomu aktywności. Drogę do świadomego odżywiania wyznaczą zaproponowane przez Deepaka kroki w postaci mentalnych ćwiczeń oraz medytacji uważnego jedzenia, które pomogą ci rozpocząć wprowadzanie życiowych zmian.

PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię