1 lutego 2017

Dieta na piękne zęby

Jak jeść, by zadbać o uśmiech

Chcesz mieć piękny uśmiech? Zwróć uwagę na swoje menu. Wygląd twoich zębów zależy nie tylko od zabiegów higienicznych, ale również od tego, co jesz – i w jaki sposób to robisz. Sprawdź, jak optymalnie dbać o jamę ustną.

Wygląd zębów to nie tylko kwestia estetyczna. W ogromnej mierze wpływa on na stan zdrowia jamy ustnej. A ten często pozostawia wiele do życzenia – próchnicę ma w Polsce większość dorosłych i dzieci. Nie jest to jednak choroba dziedziczna, tylko wynik niewłaściwych nawyków związanych z jedzeniem i codzienną higieną. Dlaczego to tak ważne, by mieć zdrowe zęby? Bo ich stan wpływa na kondycję całego ciała! Infekcje w obrębie jamy ustnej zwiększają ryzyko rozwoju cukrzycy, chorób serca, układu oddechowego i powikłań u kobiet w ciąży. Zwróć więc uwagę na to, jakie produkty spożywcze wybierasz – i jak dbasz później o swoje zęby.


Wapń – mocny fundament

Zęby mocne od środka to twarda i wytrzymała zębina, zbudowana przede wszystkim ze związków wapnia. Skutki diety ubogiej w ten składnik odbijają się na stanie zębów, ale są widoczne dopiero po kilku latach. Niekorzystny jest m.in. jadłospis oparty na fast-foodzie, słodyczach i innych wysokoprzetworzonych produktach, czyli dieta w stylu zachodnim. A także niezbilansowane diety eliminacyjne i odchudzające. Należy do nich zwłaszcza dieta paleo, ale też zakwaszająca organizm (i wypłukująca związki mineralne) dieta Dukana, Atkinsa czy Kwaśniewskiego. Niedobór wapnia może występować u kobiet przy jego niskim spożyciu w czasie ciąży, ale też na skutek nadmiernej utraty tego pierwiastka w okresie menopauzy. Mocnym zębom potrzebny jest też magnez oraz fosfor (tego drugiego w diecie akurat nie brak).
CO ROBIĆ?
Codziennie jedz produkty bogate w wapń i magnez. Poza produktami mlecznymi, wapń zapewniają też jaja (a dokładnie: żółtka) oraz nasiona roślin strączkowych. Źródłem jednocześnie wapnia i magnezu są niektóre wody mineralne o wysokim i średnim stopniu mineralizacji, ryby drobnoościste (np. szprotki z kręgosłupem), orzechy i pestki, a także nasiona takie jak sezam, mak czy chia – najlepiej rozdrobnione. Wbrew powszechnym opiniom, dużych ilości wapnia i magnezu nie dostarczają wcale pełnoziarniste produkty zbożowe, bo pierwiastki te występują tam w postaci nieprzyswajalnych kompleksów błonnikowych. Rozkłada je tylko fermentacja i działanie enzymów, dlatego warto sięgać m.in. po pieczywo razowe na zakwasie i kiełki.

Szkliwo – ochronna tarcza

Szkliwo chroni strukturę zębów przed działaniem kwasów, zarówno tych pochodzących z żywności i napojów, jak i wytwarzanych przez bakterie próchnicy. Wykorzystują one cukry ulegające fermentacji, takie jak sacharoza (cukier stołowy), a także glukoza i fruktoza, które są głównym składnikiem syropów stosowanych w produktach przemysłowych. Kwasy powodują postępującą erozję i demineralizację szkliwa. Skutkuje to nadwrażliwością zębiny, a następnie – powstawaniem ubytków i dziur. Nieleczone, sięgają one miękkich tkanek zęba, powodując niszczące go stany zapalne. Bakterie przyczyniające się do niekorzystnych zmian tworzą płytkę nazębną, która nieczyszczona zamienia się w kamień nazębny. To prowadzi z czasem do rozwoju paradontozy, czyli zapalenia przyzębia – tkanek otaczających ząb. 
CO ROBIĆ?
Dokładnie czyść zęby – co najmniej 2 razy dziennie. Pamiętaj, że mycie zębów zwykłą szczotką manualną redukuje tylko do 60% płytki nazębnej. Dlatego też przestrzenie międzyzębowe, w których panują najgorsze warunki higieniczne, czyść osobno za pomocą nici dentystycznej. Usuwa ona też resztki jedzenia, psujące się w pobliżu dziąseł. Ochrona szkliwa powinna być wielokierunkowa i polegać na unikaniu dłuższego kontaktu zębów z cukrami i kwasami, usuwaniu osadu i resztek jedzenia, remineralizacji szkliwa (m.in. za pomocą preparatów z fluorem), jak i odpowiednim nawilżeniu jamy ustnej poprzez częste picie wody i żucie gumy. Wspomaga to produkcję śliny, która nie tylko wypłukuje resztki jedzenia i bakterie, ale też zabezpiecza zęby ochronną błonką i odbudowuje strukturę szkliwa.

Lśniąca biel

Nieestetyczne przebarwienia szkliwa mogą sygnalizować niekorzystne zmiany w jego obrębie, zwłaszcza jeśli dotyczą obszarów objętych płytką nazębną.Często powstają pod wpływem intensywnie zabarwionych produktów, takich jak czarna kawa i herbata, czerwone wino, sos sojowy, ocet balsamiczny, ciemne owoce, cukierki lukrecjowe, ale także dym papierosowy.
CO ROBIĆ?
Produkty plamiące szkliwo jedz na początku lub w trakcie posiłku, a nie pod jego koniec. Przebarwienia wybielaj tylko w przypadku zdrowego szkliwa. Po tym zabiegu zrezygnuj z barwiących produktów na co najmniej dwa tygodnie.

Zdrowy zapach

Zapach z ust zależy nie tylko od tego, co jadłaś danego lub nawet poprzedniego dnia – tak długo daje o sobie znać czosnek czy cebula;). Wpływa na niego również kondycja twojej jamy ustnej (próchnica, paradontoza) i układu trawienia (np. infekcje i wrzody żołądka), a także ew. stan zakwaszenia organizmu, związany ze składem diety (nadmiar produktów kwasotwórczych). Z kolei nieprzyjemny zapach acetonowy pojawia się w stanie ketozy na dietach wysokobiałkowych (np. Dukana), jak również w przebiegu nieleczonej cukrzycy. 
CO ROBIĆ?
Zapach cebuli i czosnku osłabią zielone liście (np. natki) lub nieotłuszczone mleko. Mycie zębów i żucie gumy pomoże odświeżyć oddech (głównie za pomocą olejku miętowego) w razie reakcji fermentacji zachodzących w ustach. O resztę musisz zadbać poprzez zdrową, bogatą odżywczo dietę. 

PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię