1 lutego 2017

Kasza – wyszczupla, odmładza i chroni przed chorobami

5 powodów, by ją jeść

Kasze to najczystsza postać, w jakiej występują zboża i podobne im ziarna. Choć obfitują w węglowodany, zamiast tuczyć pomagają utrzymać szczupłą sylwetkę i wspierają zdrowie. Przeczytaj, dlaczego wręcz trzeba włączyć kasze do codziennej diety.

Kasza to pierwotny pokarm, spożywany przez człowieka dużo wcześniej niż chleb, bo już w epoce neolitu. Zanim główne miejsce w polskiej kuchni zajęły ziemniaki, do końca XVIII wieku królowały w niej właśnie zboża takie jak orkisz, jęczmień i proso. Sporządzano z nich zupy zwane  polewkami, łączono z kwaśnym mlekiem, podawano z okrasą i rozmaitymi dodatkami. Ziarno łamano też na drobniejsze, szybciej gotujące się krupy. Do dziś kasze należą do produktów łatwych w przygotowaniu i bogatych w cenne, bo przeważnie deficytowe składniki odżywcze. Mimo to o wiele częściej sięgamy po przetworzone „gotowce” z oczyszczonych ziaren zbóż – białe pieczywo, błyskawiczny ryż czy płatki, które można jeść wprost z paczki. Niestety, nie pozostaje to bez wpływu na figurę i stan zdrowia. Co innego kasze, których jest do wyboru aż kilkanaście rodzajów, a każdy ma inny smak, konsystencje i właściwości. Sprawdź, jakie korzyści zapewniają kasze.


Szczuplejsza talia

Osoby zjadające co najmniej kilka porcji pełnych ziaren dziennie w miejsce produktów z przetworzonych zbóż są szczuplejsze w talii! Jak dowiodły badania opisane w „American Journal of Clinical Nutrition”, już przy dziennej dawce wynoszącej 3 i 1/3 szkl. kaszy, naturalnych płatków czy razowca, ilość tłuszczu w jamie brzusznej może być mniejsza o 10% niż wtedy, gdy te produkty nie są włączane do diety. Ten wewnętrzny tłuszcz, zwany trzewnym, nie tylko poszerza cię w pasie, ale przede wszystkim przyczynia się do rozwoju chorób metabolicznych. 

Szybsze odchudzanie

Zwiększenie spożycia pełnych ziaren w czasie odchudzania pozwala schudnąć więcej niż przyjmowanie bardziej obfitych porcji warzyw. Jedzące zboża uczestniczki badania zaprezentowanego w „British Journal of Nutrition” przez 6 tygodni zrzuciły średnio o kilogram więcej niż zwolenniczki „zieleniny”. Ciekawe wnioski wyciągnęli też naukowcy z Uniwersytetu Harwardzkiego z badań prowadzonych przez 12 lat na 74 tysiącach pielęgniarek. Zaobserwowano, że kobiety zjadające najwięcej pełnych ziaren ważą mniej niż te stroniące od zbóż. Kasze (i inne produkty z pełnego ziarna) są wiec niezbędnym składnikiem diety odchudzającej, szczególnie gdy całkowicie zastępują przetworzone produkty zbożowe.

Mniejszy apetyt na słodycze

Ziarna z „osłonką” są źródłem chromu, który pomaga udostępniać komórkom organizmu ich główne paliwo, jakim jest glukoza. Tym samym chrom usprawnia przemiany węglowodanów i pozwala ograniczyć gwałtowne skoki poziomu insuliny we krwi, które są przyczyną wilczego głodu i napadów apetytu na słodycze. Nieodparta ochota na słodkości bywa też wynikiem niedoborów chromu, częstych przy diecie opartej na białej mące.

Piękniejsza skóra

Pełne ziarna zapewniają związki niezbędne do utrzymania zdrowej skóry, włosów i paznokci, a przy tym deficytowe w dietach niskokalorycznych i tych opartych na przemysłowych „gotowcach” . To witaminy z grupy B, wit. E, a nawet wit. A. Regularnie jedzone kasze umożliwiają też zwiększenie w organizmie poziomu składników mineralnych, ważnych dla zachowania młodzieńczego wyglądu, m.in. magnezu, potasu, wapnia i żelaza. Urodzie sprzyja ponadto nierozpuszczalny błonnik, który „wymiata” szkodliwe związki z jelita, usprawnia trawienie i ułatwia detoksyfikację organizmu – a to w dużej mierze wpływa na stan skóry. Jest też ważne zwłaszcza przy diecie obfitującej w mięso i wysokoprzetworzone jedzenie. Z kolei błonnik rozpuszczalny w wodzie oraz zbożowe antyoksydanty pomagają chronić się przed szkodliwymi związkami, m.in. zanieczyszczeniami pochodzącymi z żywności oraz środowiska.

Ochrona przed chorobami

Zboża oczyszczone, a więc pozbawione najcenniejszych składników z „osłonki”, stają się wręcz szkodliwe. Dlaczego? Bo nasilają tzw. stres oksydacyjny – procesy utleniania, które przyspieszają starzenie się oraz sprzyjają otyłości, cukrzycy i chorobom serca. Oczyszczone ziarna są też mało urozmaicone smakowo i niezależnie od producenta niewiele się od siebie różnią. Natomiast kasze oferują różnorodność cennych związków odżywczych. Tylko sam błonnik ma wielokierunkowe działanie prozdrowotne. Mając dużą chłonność, wiąże cześć „złego” cholesterolu, trójglicerydów i toksyn; pobudza trawienie i dostarcza antyoksydanty, które redukują wspomniany stres oksydacyjny. Jedzenie 2 porcji pełnych ziaren dziennie może obniżyć ryzyko rozwoju cukrzycy o 21%, a 3 porcje zmniejszają możliwość wystąpienie zawału o 10%. Kasze i inne pełnoziarniste produkty pomagają także chronić organizm przed nowotworami, zwłaszcza jelita grubego. By czerpać maksimum korzyści z ich jedzenia, warto wybierać różne ich rodzaje i gotować w prawidłowy sposób, by zachowały większość skladników odżywczych.


PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię