23 sierpnia 2016

Poznaj właściwości jagód goji

Smaczna przekąska, która wzmacnia wzrok, odmładza i pomaga zapobiegać cukrzycy

Jagody goji to jeden z najmodniejszych importowanych owoców. Jeszcze niedawno trzeba było ich szukać w specjalistycznych sklepach; dziś są tak popularne, że znajdziesz je nawet w gotowych przekąskach. Dlaczego warto je jeść? Bo choć są słodkie, chronią przed cukrzycą, wspomagają wzrok i odporność, a na dodatek odmładzają!

Należą do najpopularniejszych superowoców. Jagody krzewów z gatunku Lycium barbarum albo L. chinense pochodzą zwykle z południowo-wschodniej Europy i Azji, Chin, Tybetu lub Indii. Roślina znana też jako wilcza jagoda należy do rodziny psiankowatych – tak jak pomidor, papryka i bakłażan, ale też toksyczny pokrzyk wilcza jagoda. Jagody goji mają intensywnie pomarańczowy kolor i zawierają po kilkadziesiąt drobnych nasion. Nałatwiej dostępne są w postaci suszonej (w słońcu lub z użyciem gorącego powietrza), przypominającej podłużne rodzynki. Charakteryzują się lekko słodkim smakiem z nutami żurawiny, wiśni i goryczki.

 

Właściwości jagód goji

Goji są bogate w żelazo, miedź i selen, rozpuszczalny błonnik, witaminę B2 oraz wit. A – w postaci prekursorów, barwników karotenowych. To właśnie z obfitości tych ostatnich wynika żywy kolor jagód. Ponad 3/4 z nich stanowi żółty barwnik zeaksantyna. Porcja 100 g goji zapewnia 100-200 mg tego związku, co sprawia, że są one jednym z najbogatszych jego źródeł wśród jadalnych produktów roślinnych. Zawartość kalorycznych składników goji jest zmienna. 100 g suszonych zapewnia średnio 320-340 kcal, 10-15 g białka, po kilka gramów tłuszczu i błonnika, a w ok. połowie składają się z węglowodanów.

 

Jak poprawić wzrok z jagodami goji

Żółte barwniki zawarte w goji są kluczowe dla prawidłowego widzenia. Zeaksantyna to ochronny barwnik w siatkówce oka, który pochłania niszczące światło niebieskie. Z kolei witamina A jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania receptorów światła w pręcikach i  czopkach oka. Niedobór tych składników jest przyczyną degeneracji plamki żółtej oka, a granica wieku dla rozwoju tego schorzenia występowania przesunęła się z 65. na 35. rok życia. Ochroną oczu „od wewnątrz” warto więc zająć się już w młodości. Według badań, dla zachowania dobrego widzenia spożycie zeaksantyny z dietą powinno wynosić min. 6 mg dziennie, podczas gdy jej zawartość w typowym menu w stylu zachodnim zapewnia zaledwie ok. połowę tej ilości. Jak czytamy w piśmie „Optometry and Vision Science”, ochronną dawkę zeaksantyny zapewnia jedzenie zaledwie 15 szt. jagód dziennie, najlepiej przez okres 3 miesięcy. Ponieważ barwniki karotenowe nie rozpuszczają się w wodzie, dla ich lepszego wchłaniania dobrze jest łączyć goji z tłuszczem np. mlecznym (w koktajlu, musli) lub z orzechów czy pestek (w mieszance bakaliowej, musli).

 

Goji kontra cukrzyca

Jagody goji były stosowane tradycyjnie w Chinach jako środek leczniczy przy cukrzycy. Obecnie wiadomo, że obniżają poziom glukozy we krwi, a dzięki temu mogą wspomagać odchudzanie. Zbadano grupę osób z nadwagą, które stosowały niskokaloryczną dietę z dodatkiem 120 ml soku z goji dziennie. Po upływie zaledwie 14 dni odnotowano u nich zmniejszenie obwodu talii o 5,5 cm – o 4,5 cm więcej niż w grupie stosującej tylko dietę; nie towarzyszyła temu jednak zmiana ich masy ciała.

 

Przekąska na odporność

Zawarty w goji błonnik zawiera polisacharydy o działaniu prebiotycznym, czyli stymulującym wzrost korzystnej mikroflory jelita. To właśnie temu działaniu przypisuje się ich właściwości wspomagające odporność. Jak donosi „Journal of Medicinal Food”, przyjmowanie 120 ml soku (odpowiednik 150 g świeżych owoców) przez 30 dni zapewniało znaczny wzrost poziomu limfocytów, białka interleukiny-2 i immunoglobuliny G we krwi. Sięgający po goji uczestnicy badania zauważyli też przypływ energii i lepsze samopoczucie.

 

Eliksir młodości dla całego organizmu

Składniki aktywne wilczych jagód mają silne działanie przeciwzapalne, dzięki czemu chronią komórki nerwowe przed degeneracją, a DNA – przed uszkodzeniami prowadzącymi do rozwoju nowotworów. Neutralizują ponadto skutki działania hormonopodobnych związków rakotwórczych, m.in. BPA, oraz selektywnie niszczą komórki raka, m.in. piersi. Wykazano też, że wspomagają regenerację wątroby, a dzięki zawartości seskwiterpenoidów mogą działać odmładzająco, bo stymulują przysadkę mózgową do produkcji hormonu wzrostu.

 

Jak wybierać

Jagody goji są dostępne w postaci suszonej i pochodzą głównie z Chin. Miarą ich jakości jest na pewno cena. Unikaj tych najtańszych, bo mogą pochodzić z zanieczyszczonych terenów. Nie ma też pewności, czy to na pewno owoce Lycium barbarum – jako goji sprzedawane są też pokrewne gatunki, niektóre zawierające szkodliwe związki. Dobre jagody powinny być pozbawione obcych posmaków, w szczególności gorzkich. Przy wyborze przetworow z goji najlepiej szukaj niepasteryzowanego soku, ponieważ ogrzewanie niszczy wiele z ich cennych związków. Lepszym rozwiązaniem niż sok może okazać się ekstrakt goji, standaryzowany do zawartości polisacharydów. Powinna ona wynosić co najmniej 40%. Z uwagi na działanie pobudzające, nie zaleca się picia soku z goji w porach wieczornych. 

PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię