4 stycznia 2017

Witamina C

Sprawdź co ma najwięcej witaminy C

Tags: witamina c

Dlaczego witamina C jest ważna?

Kwas L-askorbinowy czyli witamina C ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Bierze aktywny udział w wielu zachodzących procesach, takich jak m. in. rozwoju i regeneracji tkanek. Witamina C jest antyoksydantem, dzięki czemu chroni organizm przez negatywnym działaniem wolnych rodników. Ułatwia wchłanianie żelaza oraz pełni ważną rolę w utrzymaniu dobrej kondycji naszych kości i dziąseł. Niedobór witaminy C można zaobserwować w postaci braku apetytu, ogólnym osłabieniem, bólami mięśni i stawów, krwawieniem dziąseł oraz ogólnym spadkiem odporności organizmu. Najlepszym źródłem witaminy C będą świeże owoce i warzywa, które dostarczą nam solidną dawkę tej witaminy.  Alternatywą dla nich są suplementy diety, których na rynku możemy spotkać bardzo szeroką ofertę. Należy dodać, że niezwykle ciężko jest przedawkować witaminę C. Jej nadmiar wydalany będzie razem z  moczem.

Gdzie jest najwięcej witaminy C?

Najwięcej witaminy C zawierają owoce i warzywa. Należy dodać, że największa ilość witaminy C znajduje się nie w samym miąszu, ale tuż pod skórą owocu. Szczególnie zimą możemy zaobserwować popyt na świeże cytrusy, które dostarczą nam niezbędną ilość witaminy C i zabezpieczą nasz organizm przez infekcjami i przeziębieniem. Poniżej zamieszczamy Wam listę 10 warzyw i owoców, które bogate są w witaminę C.

  1. Dzika róża

Suszoną dziką różę uważa się za najcenniejsze źródło witaminy C. W 100g tego owocu znajdziemy aż 1800 mg witaminy C. Dzika róża to także bogactwo takich witamin jak A, E, B1, B2. Znajdziemy w niej liczne przeciwutleniacze, do których zaliczymy flawonoidy, ksantofile i karotenoidy.

  1. Czarna porzeczka

Kolejnym świetnym źródłem witaminy C jest czarna porzeczka. W 100g tego owocu jest aż 183 mg witaminy C . Syrop z czarnej porzeczki idealnie sprawdzi się w zimowe wieczory, jako idealny dodatek do herbaty.

  1. Natka pietruszki

Na naszej liście czas zaprezentować pierwsze warzywo jakim jest natka pietruszki. Świeżo posiekana natka pietruszki w 100 gramach zawiera 178 mg witaminy C. Bogata jest także w witaminę A i E, oraz poprawia przemianę materii.

  1. Czerwona papryka

Nie każdy rodzaj papryki zawiera taką samą ilość cennej witaminy C. Wszystko zależy od jej koloru. Najwięcej witaminy C zawiera papryka o czerwonej barwie. W 100 gramach tego warzywa znajdziemy aż 91 mg kwasu L-askorbinowego. Na uwagę zasługuje duża zawartość rutyny w miąższu papryki, która odpowiada za lepsza przyswajalność tej witaminy.

  1. Chrzan

Sto gram chrzanu zawiera 114 mg witaminy C, co klasyfikuje go w ścisłej czołówce naszego zestawienia. Chrzan jest także źródłem witaminy A i B, oraz licznych minerałów do których możemy zaliczyć m. in. magnez, sód, potas, fosfor czy wapń.

  1. Brukselka

Wiele osób nie znosi jej smaku, ale warto to warzywo polubić choćby ze względu na wysoką zawartość witaminy C. W 100 gramach brukselki znajdują się aż 94 mg tej cennej witaminy. Poza tym brukselka zawiera witaminy z grupy B oraz kwas foliowy.

  1. Berberys

Berberys uznawany jest głownie za roślinę ozdobną. Zawiera w sobie dużo witaminy C (W 100 gramach znajduje się 80mg). Zaledwie trzy owoce pokrywają dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Niewiele osób wie, że berberys jest źródłem innych cennych witamin, do których zaliczymy K, E, A oraz B2. Należy zaznaczyć, że surowe owoce berberysu są niejadalne.

      8. Szpinak

Wielkim entuzjastą tego warzywa jest słynny Popeye. Szpinak jest niskokalorycznym warzywem, który w 100 gramach zawiera aż 64 mg witaminy C. Jest świetnym źródłem żelaza. Może stanowić zdrowy dodatek do dań mięsnych jak i ryb.

      9    Cytryna

Cytryna przez wiele osób uważana jest za królową wszystkich cytrusów. Przypisuje się jej najwyższa zawartość witaminy C. Jest to niestety błędny kierunek myślenia. Cytryna w 100 gramach zawiera 53 mg witaminy C. Na korzyść cytryny przemawia obecność rutyny, która odpowiada za lepszą przyswajalność witaminy C.

     10.   Pomarańcza

Owoce pomarańczy zawieraja porównywalną ilość witaminy C jak cytryna. Oprócz tego są źródłem beta – karotenu oraz witamin z grupy B.

 

 


PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię