2 stycznia 2017

Jarmużobrukselka czy brukselkojarmuż?

Nowe warzywo w polskich sklepach

Połączenie jarmużu i brukselki to tegoroczna nowość, która na pewno stanie się hitem. Ta otrzymana w naturalny sposób hybryda łączy najlepsze cechy obu superzdrowych warzyw!

Jarmuż i brukselka to warzywa spokrewnione z kapustą, typowe dla zimnej części roku. Ten pierwszy zdobył ostatnio popularność jako odżywczy składnik zielonych smoothie. Brukselkę staramy się natomiast „oswoić” w przepisach wymagających pieczenia lub smażenia – karmelizacja w wysokiej temperaturze usuwa z niej nie przez wszystkich lubiane aromaty. To właśnie z ich powodu drobne główki nie są częstym gościem na naszych talerzach, choć zapewniają najwięcej cennych składników w całej rodzinie warzyw kapustnych, z brokułem i kalarepą włącznie. Również i jarmuż bywa kłopotliwy, bo w licznych zakamarkach jego liści pozostaje trudna do usunięcia ziemia. Jednak nowa odmiana warzywa, będąca połączeniem jarmużu i brukselki, ma już same zalety.

 

Nosi nazwę kalerosse™ i jest owocem 15 lat pracy nad naturalnymi krzyżówkami roślin – nowe warzywo powstało bez ingerencji w materiał genetyczny, udziału GMO i sztucznych składników. Połączenie jarmużu i brukselki to różyczki z falistymi listkami o zielono-fioletowym kolorze i delikatnym, lekko słodkim smaku z orzechową nutą. Najlepiej spożywać je na surowo, np. w surówkach lub koktajlach, a także używać do przygotowania dań ciepłych – wszystkich tych, w których pojawia się jarmuż, brukselka, kapusta albo po prostu zielone liście. Można je piec, grillować, dusić czy gotować. „Kapustki” obfitują w związki odżywcze – mają m.in. dwukrotnie więcej witamin C i B6 niż brukselka, a także obfitują błonnik i antynowotworowe związki, m.in. glukozynolany, barwniki antocyjanowe i chlorofil. 

 

Połączenie brukselki z jarmużem wprowadzono już w 2012 roku w USA pod nazwą kalettes, a rok później podczas berlińskich targów zdobyło nagrodę Fruit Logistica Innovation Award 2013 – trzecie miejsce pod kątem innowacyjności w międzynarodowym sektorze produktów rolnych. Od tego czasu znalazło wielbicieli w Holandii, Szwajcarii, Niemczech, Skandynawii i Wielkiej Brytanii. W Polsce dostępne jest wyłącznie pod marką Fit&Easy, w sezonie trwającym od listopada do marca.

PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię