8 sierpnia 2016

Street workout. Co to jest i na czym polega?

Kalistenika. Siła, którą możesz wykorzystać w praktyczny sposób!

Ilu z was dysponuje faktyczną sportową siłą, którą może wykorzystać w sposób praktyczny? Jeśli dobrze się przyjrzeć, niewielu. A właśnie takie założenia stawia przed wami Street Workout. Spróbujecie?

Znacie je doskonale z podwórka sprzed lat: trzepaki, drążki czy bramki, czyli najlepsze akcesoria do zabawy. Dawniej nikt nie bał się robić fikołków czy wymyków. Podwórko było prawdziwym królestwem, a na trzepaku wisiało się godzinami – na rękach, do góry nogami. Kilkanaście lat później, nowe kolorowe place zabaw nieco przygasiły siłę ich prostoty. Z zapomnienia wyrwał je Street Workout, dzięki któremu wciąż możecie świetnie się bawić i jednocześnie pracować nad ciałem. Nie mylcie tego jednak z kształtowaniem mięśni. W tej dyscyplinie to nie wielkość świadczy o sile. Ta broni się jedynie w połączeniu ze zwinnością i pełną sprawnością!

TRENINIG BEZ MASZYN - KALISTENIKA 

Kalistenika to program treningowy, w którym ćwiczycie, używając wyłącznie masy własnego ciała. Aktywność ta nie jest nowością. Korzystali z niej już starożytni, budując naprawdę imponującą siłę. Ale nie tylko o nią tutaj chodzi. Kalistenika jest bowiem sztuką korzystania z ludzkiego ciała i to taką, która pozwala na jego maksymalny, wszechstronny rozwój. Niestety, w nowoczesnym świecie została nieco zepchnięta na margines. Wszystko przez plejadę najnowszych technologii i maszyn treningowych. Na szczęście, nie wszyscy o kalistenice zapomnieli i dziś powraca pod nazwą Street Workout, zyskując coraz większą popularność.

Skąd moda na kalistenikę?

Marek Pasierbski z grupy Ghetto Workout wyjaśnia, że dużą rolę odegrał w tym przypadku internet, a konkretnie popularne serwisy wideo. Moda z amerykańskich „gett” szybko przeniosła się do Rosji, Ukrainy, Polski i Europy Zachodniej właśnie poprzez media.

- Za popularnością tej formy aktywności stoi przede wszystkim stosunkowo łatwa dostępność, prostota, wszechstronność oraz naturalność. Każdy może tu znaleźć coś dla siebie. Jest to atrakcyjna forma aktywności w nowym opakowaniu. Kalistenika istniała od zawsze począwszy od starożytności. W naszym kraju sprawie przysłużyło się Polskie Towarzystwo Gimnastyczne „Sokół”. Trening ponownie przyciąga coraz szersze środowiska ćwiczących - dodaje Marek Pasierbski.

TRENING STREET WORKOUT - SIŁA, WYTRZYMAŁOŚĆ, MOC

Starożytni nie postrzegali kalisteniki jako metody na budowanie wytrzymałości. Był to dla nich przede wszystkim trening siły. System ten wykorzystywali bojownicy (np. Spartanie) do wyrobienia maksymalnej siły bojowej oraz imponującej muskulatury. Dziś jednak wszystko się zmieniło.

- Trening street workoutowy jest wszechstronny. Elementy treningowe mogą być różne: stricte siłowe, beztlenowe, trwające od 3 do 6 sekund czy typowo wytrzymałościowe. Mogą być to również formy interwałowe trwające łącznie nawet 10 minut. Jak w wielu innych dyscyplinach, często wykonujemy także dłuższe jednostki pracy mieszanej. Oznacza to zwykle 2-minutowe sety naprawdę ciężkiej pracy. Tyle wystarczy, żeby naprawdę się zmęczyć. Do tego dochodzą również różne „triki”, przeskoki i elementy akrobatyczne. Czasem pracuje się w miejscu, utrzymując siłowo jedną pozycje np. przez 30 sekund, a czasem w bardzo intensywnym tempie. Przekrój form w Street Workoucie jest tak duży, że każdy może znaleźć coś dla siebie. Oczywiście, jak w każdym sporcie siłowym, początkującym rekomenduje się ćwiczenia pod okiem trenera. Pozwoli to najlepiej dostosować ćwiczenia do poziomu trenującego - tłumaczy Marek Pasierbski.

KALISTENIKA - NIE TYLKO POMPKI, PRZYSIADY I PODCIĄGANIE

Potraficie stać na rękach? Na jednej? A potem zrobić w tej pozycji pompkę? A może potraficie podciągać się na jednej ręce i robić tzw. „wagi” kalisteniczne? Nie martwcie się, mało kto potrafi! Natomiast najlepsi street workoutowcy świetnie sobie z tym radzą. A jak nietrudno się domyślić, potrzeba do tego naprawdę dużej siły mięśni, stawów i ścięgien (a także mocnego korpusu i znakomitej koordynacji ruchowej). Wiele z kalistenicznych metod wykorzystują gimnastycy i cyrkowcy. Dlaczego i wy nie mielibyście wzbogacić o nie swojego treningu? Możecie tylko zyskać.

- W zależności od tego, który rodzaj wysiłku będzie w treningach dominował, takich zmian w ciele możemy się spodziewać. Począwszy od wzrostu siły maksymalnej po wzrost wytrzymałości, a zarazem zmniejszenie tkanki tłuszczowej. Należy pamiętać, że już sam przyrost masy mięśniowej w wyniku ćwiczeń siłowych przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej. Trening kalisteniczny można ułożyć w taki sposób, aby pozytywnie stymulować wszystkie układy organizmu, począwszy od układu ruchu, poprzez układ krwionośny czy oddechowy - mówi Marek Pasierbski.

Bardzo podobnie jest ze zmianami w samym ciele. Tak jak w większości sportów, Street Workout kształtuje odporność na dyskomfort czy ból. Pomaga przezwyciężać słabości, uczy pokory, dążenia oraz osiągania wyznaczonych celów. Ogromnym plusem Street Workoutu jest również element społeczności owy. Podczas treningu można poznać mnóstwo ludzi ze wszystkich środowisk, których łączy ta sama pasja oraz chęć do rozwoju i przezwyciężania własnych słabości. Street Workout w Polsce ma przed sobą wiele wspaniałych lat. To prosta, bezpieczna oraz dająca niesamowicie dużo frajdy forma aktywności, która może być dla każdego, zarówno dla młodzieży, jak i dla dorosłych pracujących osób.

JAK WYGLĄDA TRENING KALISTENIKI?

Każdy trening zaczyna się od rozgrzewki, a kończy na rozciąganiu. Część główna zależy od wybranej tematyki i poziomu zaawansowania. Najczęściej składa się z pracy nad techniką oraz z ćwiczeń wytrzymałościowo-siłowych. Wbrew pozorom nie ćwiczy się tylko na drążkach i poręczach. W Street Workoucie pracują także nogi. Co cię czeka? Dużo wskoków, przeskoków, przysiadów oraz ćwiczenia w leżeniu bądź w podporach. A trenować może każdy. Street Workout nie zamyka się w męskich grupach. Wręcz przeciwnie.

- Dziewczyny ćwiczą z nami. Obciążenia skaluje się zawsze pod okiem trenera i dopasowuje indywidualnie, a to sprawia, że treningi są dla wszystkich, również dla płci pięknej. Dziewczyny starsze i młodsze regularnie uczestniczą w treningach - tłumaczy Marek Pasierbski.


PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię