7 grudnia 2016

Jak zrobić najlepszego grzańca

Sprawdź nasz uniwersalny przepis i kalorie!

W zimne dni to najlepszy wybór na imprezę. Szklaneczka grzanego piwa lub wina rozgrzeje cię bez nadmiaru alkoholu i kalorii.

Przygotuj grzańca w domu, używając ulubionych składników. Taki napój będzie miał mniej alkoholu i kalorii, a więcej prozdrowotnych związków. Jako bazę napoju najlepiej użyj smacznego czerwonego wina – wbrew potocznym opiniom wcale nie tego najtańszego, bo w dobrze przygotowanym grzańcu jego oryginalny smak wciąż ma duże znaczenie. Może to być wino słodkie, półsłodkie, półwytrawne lub wytrawne, ale polecamy te dwa ostatnie rodzaje (np. szczepu tempranillo, shiraz, cabernet sauvignon, merlot). Zawierają najmniej cukru, a napój i tak trzeba dosłodzić. W przypadku piwa gatunek też zależy od osobistych preferencji. Do obu rodzajów alkoholu w ilości 0,75 l (wino: ok. 620 kcal, wino: 360 kcal) dodaj składniki smakowe i aromatyczne.

Dodatki do grzańca

Miód, cukier trzcinowy, sok malinowy albo syrop z czarnej porzeczki – wystarczy ok. 1/4 szkl. (200-250 kcal), chociaż niektóre przepisy przewidują ilości znacznie większe. Jeśli oszczędzasz kalorie i dobrze tolerujesz ksylitol (a jest to kwestią jego regularnego spożywania), dodaj go w ilości 1/4 skl. (120 kcal). Im słodsze wino, tym mniej zastosuj dodatków zawierających cukier, w tym owoców.

Suszone owoce bez cukru – rodzynki, śliwki, jabłka, morele dodaj w ilości 1-2 garści (100-200 kcal) – albo większej, jeśli mniej posłodzisz wino. Dzięki temu wzbogacisz napój w składniki mineralne, m.in. potas i magnez. Do grzańca możesz dodać też świeżą żurawinę – będzie pełnić rolę dekoracji, bo w stanie surowym raczej nie nadaje się do jedzenia.

Przyprawy korzenne – to one nadają grzańcowi charakterystyczny smak, ale bez kalorii. Przy okazji wzbogacają go w cenne antyoksydanty oraz związki ułatwiające krążenie krwi i nasilające spalanie kalorii. Najpopularniejsze to cynamon cejloński (1-2 laski, ew. łyżeczka proszku) i goździki (3-4 sztuki), ale często dołącza do nich również kardamon i anyż gwiazdkowaty (po kilka ziaren). Możesz dodawać też oszczędnie imbir (1-2 plasterki świeżego, ew. szczypta sproszkowanego), gałkę muszkatołową (szczypta), pieprz i ziele angielskie (do kilku ziaren). Jeśli chcesz, by napój zyskał silniejszy aromat przypraw, porządnie namocz je w winie lub piwie przed jego podgrzaniem. 

Cytrusy – dodawaj maksymalnie kilka łyżek soku, plasterków i/lub kawałków skórki cytryny, limonki albo pomarańczy. Podkreślają smak grzańca, praktycznie nie dodając mu kalorii. 

Migdały – to dodatek charakterystyczny dla skandynawskich odmian grzańca. Chociaż są dość kaloryczne, bo garść dostarcza prawie 200 kcal, zapewniają nieco białka. Składnik ten pozwala spowolnić wchłanianie cukrów z grzańca. Dodawaj tylko migdały bez skórki, którą zdejmiesz łatwo po sparzeniu wrzątkiem. Otrzymasz „dwa w jednym”, czyli napój ze zdrową przekąską.

Mocny alkohol – dodawany do wina wzmacnia jego smak i działanie, ale nie polecamy go z tego względu, że już napój bazowy zawiera sporo alkoholu, a przez to – „pustych” kalorii. Zwykle jest to ok. 50 ml rumu, koniaku, brandy czy wódki (110-160 kcal). Warto go dodać jedynie wtedy, gdy do grzańca dolałaś wodę – tak jak w wersji opisanej w ostatnim punkcie.

Woda – w skandynawskiej wersji grzanego wina, zwanej glogg, jej dodatek wynosi nawet ok. 2 litrów, ale napój przyrządza się w specjalny sposób. Najpierw gotuj przez ok. 30 min 3 szkl. wody z przyprawami, następnie rozpuść w wywarze cukier, dolej do niego małą ilość wina. Taką mieszankę dolej do reszty trunku.

Przygotowanego grzańca podgrzej do temperatury 60-80°C, ale nie gotuj, by wino lub piwo nie traciło aromatu i właściwości. Podgrzewanie nie jest skutecznym sposobem, by odparować alkohol – wersję grzańca bez procentów lepiej przygotować na bazie 100-procentowego soku tłoczonego z owoców aronii, żurawiny, granatu, czarnych porzeczek, malin albo jeżyn.


Energia w szklance napoju:
240 kcal – grzaniec z wina
150 kcal – grzaniec z piwa
160 kcal – glogg 

PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię