6 grudnia 2016

BCAA - aminokwasy rozgałęzione

Wszystko co powinniście wiedzieć o aminokwasach rozgałęzionych

Aminokwasy rozgałęzione to jeden z najpopularniejszych suplementów diety wybieranych przez osoby aktywne fizycznie. 

Co to jest BCAA?

BCAA czyli aminokwasy rozgałęzione to połączenie trzech odrębnych aminokwasów: leucyny, waliny i izoleucyny. Leucyna należy do grupy aminokwasów egzogennych, czyli takich, które nasz organizm nie jest w stanie sam wyprodukawać. Głównym jej zadaniem jest zwiększenie syntezy białek w naszym organizmie. Do tej samej grupy aminokwasów egzogennych należy izoleucyna. Głównym jej źródłem są orzechy oraz mięso.  Podobnie jak leucyna, bierze aktywny udział w procesie syntezy białek. Ostatnim składnikiem BCAA jest walina, która wykazuje działanie antykataboliczne. Walina pełni bardzo ważną rolę w procesach naprawczych naszych mięśni, które podczas treningów narażone są na mikrouszkodzenia.

Jak działają kwasy rozgałęzione?

BCAA to jeden z najpopularniejszych suplementów z którego korzystają osoby aktywne fizycznie.  Aminokwasy rozgałęzione posiadają szerokie zastosowanie. Ze względu na swoje właściwości zostały dostrzeżone przez wielu sportowców, bez względu na rodzaj uprawianego sportu. BCAA wykazują działanie antykataboliczne, czyli chronią nasze mięśnie przed rozpadem, a także działanie anaboliczne, czyli budowę nowych włókien mięśniowych. Aminokwasy wpływają także na procesy energetyczne naszego organizmu. Dzięki regularnym spożywaniu aminokwasów rozgałęzionych możemy przyczynić się zniwelowania zakwasów po ciężkich treningach siłowych i cardio.

Dla kogo są przeznaczone i czy warto je stosować?

Patrząc na liczne właściwości aminokwasów rozgałęzionych, odpowiedz na to pytanie może być tylko jedna: Tak warto!  Zalety bcaa na pewno dostrzegą osoby aktywne fizycznie oraz regularnie chodzące na siłownie oraz do fitness klubu. Niezależnie od tego jaki masz cel na siłowni, czy budujesz masę mięśniową, czy robisz redukcję zbędnych kilogramów , możesz korzystać z bcaa. Regularne korzystanie z aminokwasów nie tylko będzie pozytywnie wpływało na waszą regenerację fizyczną, ale także znacząco poprawi funkcjonowanie układu nerwowego. Dzięki nim, zdecydowanie poprawisz jakość wykonywanych treningów, dzięki czemu osiągniesz szybciej swoje zakładane cele.

Kiedy najlepiej jest je przyjmować i w jakiej formie?

Aminokwasy rozgałęzione powinno spożywać się bezpośrednio przed treningiem oraz tuż po nim. W sklepach mamy do wyboru kilkanaście różnych modeli aminokwasów. Marki prześcigają się w nowych wersjach smakowych, oferując swoim klientom coraz to bardziej wyszukane smaki. Bcaa w postaci suplementu powinno się spożywać w formie specjalnego napoju. Do jego przygotowania potrzebujemy jedynie wody i  suplementu. Do 250 ml wody wsypujemy porcję aminokwasów rozgałęzionych. Osoby aktywne fizycznie powinny spożywać od 5 do 20 gram aminokwasów rozgałęzionych.

Podsumowanie

Korzystanie z aminokwasów rozgałęzionych niesie za sobą wiele zalet. Od bcaa powinno rozpoczynać się planowanie suplementacji.  Zapomnijmy o poglądzie mówiącym, że tylko ten suplement przeznaczony jest dla osób regularnie chodzących na siłownie i podnoszących ciężary. Po każdym wysiłku fizycznym jaki towarzyszy nam podczas uprawiania sportu, nasze mięśnie potrzebują regeneracji. Wówczas należy pomyśleć o skorzystaniu z aminokwasów rozgałęzionych.


PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię