1 grudnia 2016

Glutamina – suplement na wagę złota

Glutamina ze względu na swoje własciwości jest doceniana przez osoby aktywne fizycznie. Dlaczego tak się dzieje? Postanowiliśmy Wam przybliżyć najwazniejsze właściwości glutaminy.

Czym jest glutamina?

Glutamina należy do grupy endogennych aminokwasów, które odgrywają bardzo ważną rolę w naszym organizmie. To właśnie ona stanowi ponad 60% wszystkich aminokwasów, z których zbudowane są nasze mięśnie. Zatem możemy powiedzieć, że jest głównym budulcem mięsni człowieka. Glutamina bierze udział w transaminacji, która jest procesem polegającym na tym, że nasz organizm przekształca jedne aminokwasy w drugie w zależności od swoich potrzeb. Dlatego niezbędnym jest dostarczanie glutaminy w postaci suplementów diety w sytuacji gdy naszym celem jest zbudowanie masy mięśniowej.

Rola i znaczenie glutaminy

Jak wcześniej pisałem, glutamina stanowi świetny materiał budulcowy dla naszych mięśni. Nie jest to jedyna zaleta glutaminy. Bardzo ważną właściwością glutaminy jest jej działanie antykataboliczne, czyli zapobieganie procesowi rozpadu naszych mięśni. Znacząco wpływa na zmniejszenie poziomu kortyzolu w naszej krwi. Kortyzol jest to hormon stresu, który destrukcyjnie wpływa na nasz organizm. Wykazuje ponadto właściwości regeneracyjne oraz wzmacniające nasz układ odpornościowy. Regeneracja to jeden z bardzo ważnych elementów o którym sportowcy i osoby trenujące na siłowni powinni zawsze pamiętać. Wątek wpływu glutaminy na nasz układ odpornościowy należy w tym miejscu rozwinąć, gdyż stosowanie tego suplementu w bardzo dużym stopniu może podnieść poziom naszej odporności. Glutaminę możemy porównac do paliwa dla wszystkich naszych komórek układu immunologicznego. Stosując regularnie glutaminę, robimy pewnego rodzaju parasol ochronny przed różnego typu wirusami i infekcjami. Glutamina ma też pozytywne znaczenie w przypadku usprawnienia procesu trawienia spożywanego pokarmu. Jak się okazuje, spożywanie tego aminokwasu zdecydowanie podnosi jakość pracy komórek wyścielających nasze jelita, których zadaniem jest kierowanie procesem wchłaniania składników pokarmowych.

Stosowanie glutaminy

Zalecana dzienna dawka glutaminy to od 4 do 10g glutaminy. Badania potwierdzają, że większej ilości glutaminy nasz organizm nie jest w stanie przyswoić, więc spożywanie tych aminokwasów poza stanem mija się z celem. Przyjmowanie glutaminy możemy podzielić sobie na 2 fazy. Pierwszą dawkę powinniśmy przyjąć zaraz po przebudzeniu przed sniadaniem. Kolejną porcję powinniśmy zażyć bezpośrednio po zakończonym treningu lub przed snem. W przypadku dni, w którym nie zamierzamy iść na trening, doskonałym rozwiązaniem będzie przyjęcie dawki glutaminy w porze około obiadowej.

Glutamina – którą formę wybrać?

Na rynku suplementacyjnym jest wiele produktów, które mają w swoim składzie glutaminę. Czy sięganie po nie jest zasadne? Oczywiście, że jest zasadne a nawet niezbędnne. Jeśli mamy problem z dostarczeniem odpowiedniej ilości tego aminokwasu z pożywienia,  doskonałym wyborem będzie sięgnięcie po glutaminę w postaci suplementu. W sklepach możemy kupić różne warianty smakowe glutaminy, przez co jej spożywanie nie będzie stanowić problemu. Glutamina obecna jest w takich produktach jak kurczaki, ryby, jaja czy wołowina. Kolejnym cennym źródłem glutaminy są świeże warzywa do których zaliczymy fasolę, buraki, szpinak oraz pietruszkę.
 


PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię