6 sierpnia 2018

Co jeść przy wahaniach hormonów?

Odpowiednia dieta złagodzi większość niepożądanych objawów!

Poziom estrogenu i progesteronu – dwóch podstawowych hormonów w ciele kobiety – zależy od cyklu miesięcznego, ciąży lub menopauzy, a także od efektów ubocznych.

Zbilansowana i odpowiednio dobrana dieta może pomóc wyregulować poziom tych dwóch hormonów. Zobacz jak sobie radzić w kryzysowych sytuacjach.

MIESIĄCZKA

Os 25% do 60% kobiet cierpi na ból brzucha i bolesne miesiączki, a 10% doświadcza anemii z powodu niedoboru żelaza. Istnieje pewna grupa produktów spożywczych, które mogą pomóc złagodzić dyskomfort bolesnych miesiączek: soczewica, orzechy, czy awokado to źródło witaminy B6 – odpowiedzialnej między innymi za produkcję serotoniny – hormonu szczęścia. Dodatkowo wybierając dietę o produkty bogate w żelazo: takie jak czerwone mięso, jajka czy ryby, chronisz swój organizm przed ewentualnym ryzykiem niedokrwistości, wzmacniasz go i dodajesz energii.

CIĄŻA

Oczekiwanie na urodzenie się dziecka to stan cudowny, ale też wykańczający dla organizmu: zmęczenie, żylaki, obrzęki – to tylko początek listy. Wiele kobiet (ok. 40%) cierpi na hemoroidy na różnych etapach ciąży – najczęściej w okolicy trzeciego trymestru. Aż 80% cierpi na nudności – to też najczęstszy objaw. Ciąża to czas szczególny i należy zachować ostrożność w diecie. W zależności od samopoczucia przyszła mama powinna skupić się na dostarczaniu odpowiedniej ilości witamin A i C, błonnika, potasu – poleca się spożywanie warzyw i owoców: marchewka, ziemniaki, szpinak, melon, mango czy cytrusy. Chude mięso, ryby, jaja czy orzechy dostarczają białka, żelaza i witamin z grupy B. Produkty mleczne to źródło wapnia i fosforu. Z kolei pełnoziarniste, ciemne pieczywo, ryż czy kasze to doskonałe źródło węglowodanów, które dodają energii, dbają o układy nerwowy i ogólną kondycję twojego organizmu.

MENOPAUZA

Stan przekwitania osiągają kobiety między 45 a 53 rokiem życia. Ponad 85% przypadków cierpi na uderzenia gorąca, zaburzenia snu, zmienność nastrojów i drażliwość. W tym czasie powinno się spożywać przede wszystkim żywność pochodzenia roślinnego, ze względu na zawartość fitoestrogenów. Kolejną konsekwencją menopauzy jest utrata gęstości kości. W tym celu warto jeść produkty mleczne bogate w wapń, a także te bogate w białko i fosfor: drób, orzechy laskowe lub migdały , dodatkowo włącz do diety produkty bogate w magnez: ziarna słonecznika, orzeszki ziemne czy ciemna czekolada. W tym czasie konieczne jest również jedzenie sporej ilości fluoru!

Oczywiście jeśli lekarz zaleci inaczej – dostosuj się. Co najważniejsze – pamiętaj że każdy organizm jest inny i każdy w swoi tempie dochodzi do siebie.

PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię