26 września 2018

Jak radzić sobie z jesiennym przeziębieniem? Sposoby na przeziębienie

Wraz z upływającym latem, zmniejszają się temperatury panujące na zewnątrz, poranki stają się chłodniejsze, wieje silniejszy wiatr i częściej pada deszcz. Zawirowania pogodowe sprawiają, że nasz organizm ulega osłabieniu, czujemy się zmęczeni i mamy mniej energii do działania. Zmianie ulega także nasza dieta – ubywa świeżych warzyw oraz owoców.

Wszystko to skutkuje tym, że możemy stać się łatwym celem dla bakterii i wirusów. Według statystyk epidemiologicznych, najwięcej przeziębień oraz zachorowań na grypę przypada na okres trwający od jesieni do wczesnej wiosny. W ciągu jednego roku stan podgorączkowy, katar i kaszel – charakterystyczne objawy przeziębienia – występują średnio trzy razy u osoby dorosłej. Dzieci cierpią do aż 12 razy! Co należy więc zrobić, aby uchronić się przed jesiennym przeziębieniem?

Dlaczego jesień sprzyja zarazkom?

Szacuje się, że istnieje 200 wirusów odpowiedzialnych za występowanie chorób zakaźnych. Najpowszechniejsze są jednak rinowirusy. Najnowsze hipotezy głoszą, że chłodne i wilgotne środowisko, charakterystyczne dla polskiej jesieni, najbardziej sprzyja ich rozwojowi, a przede wszystkim – rozmnożeniu.

Ogromne znaczenie przypisywane jest także temu, że spędzamy dużo czasu w ogrzewanych, sztucznych pomieszczeniach zamkniętych – biurach, szkołach, bankach, komunikacji miejskiej. Stłoczeni z osobami, które zaatakowane przez wirusy, kichają, kaszlą lub mają stan podgorączkowy, a więc są doskonałym źródłem infekcji, stajemy się łatwym celem dla drobnoustrojów krążących w powietrzu.

Funkcjonowanie układu odpornościowego utrudnione jest również przez niedostateczną ilość nasłonecznienia. Niełatwo wtedy uniknąć jesiennych infekcji.

„Tryb jesień” - jak przygotować się na nadchodzącą porę roku?

Aby korzystać z uroków ostatnich ciepłych dni, chodzić na długie spacery, spotykać się z przyjaciółmi lub spędzać wartościowy czas z rodziną i nie rezygnować z dotychczas prowadzonych aktywności, warto zawczasu odpowiednio zadbać o organizm. Na co szczególnie trzeba zwrócić uwagę?

1. Nie rezygnuj z aktywności fizycznej! Rowerowe wycieczki, jogging lub zwykły marsz o tej porze roku mają wiele zalet – niższe temperatury ograniczają ryzyko przegrzania, świeże powietrze skutecznie oczyszcza układ oddechowy, a regularne ćwiczenia wzmacniają organizm. Dotleniony, efektywniej radzi sobie z zarazkami. Zwiększa się także produkcja endorfin, które korzystnie wpływają na stan psychofizyczny, powodując wzrost energii i ogólną poprawę samopoczucia.

2. Kontroluj ilość snu – by optymalnie funkcjonować, należy przesypiać od 6 do 8 godzin podczas doby.

3. Zadbaj o dietę i ilość dostarczanych witamin – drobne zmiany w codziennym jadłospisie są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Warto postawić na produkty sezonowe, zadbać o to, by były jak najmniej przetworzone i składały się z warzyw oraz owoców. Nie zapominaj, by do codziennych posiłków dostarczać witaminę C, którą znajdziesz w cytrusach, kiszonkach lub natce pietruszki. W razie potrzeby, można rozważyć suplementację. Potwierdzono, że u osób, które spożywały produkty zawierające witaminę C, czas trwania przeziębienia był krótszy.

 

Powyższe sposoby ułatwią przetrwanie chłodniejszych dni, wzmocnią odporność, jednak nie dadzą gwarancji całorocznego zdrowia. By nie wpadać w panikę, kiedy obudzimy się ze stanem podgorączkowym i stracimy apetyt, warto dokształcić się w tym, jak radzić sobie z jesiennym przeziębieniem, uniknąć jego nieprzyjemnych skutków, pomóc bliskim i sobie oraz w jaki sposób najszybciej wrócić do pełnionej aktywności życiowej.

Przeziębienie – jak radzić sobie z jesiennym przeziębieniem?

Zmęczenie, utrata apetytu, ból mięśni i stawów – tak zaczyna się przeziębienie. Dodatkowym utrudnieniem jest katar i brak energii do działania.

Wszyscy znamy domowe sposoby, mające umożliwić powrót do zdrowia. I choć część z nich, przekazywana z pokolenia na pokolenie, jest dobrym uzupełnieniem leczenia, niektóre stanowią niebezpieczny mit. Ograniczenie leczenia do babcinych sposobów i niekorzystanie z pomocy lekarzy może prowadzić do poważnych powikłań pochorobowych. Oto kilka przykładów, które pozwolą zweryfikować wiedzę.

1. Herbata z sokiem malinowym i cytryną, choć często uznawana za eliksir zdrowia, posiada jedynie właściwości smakowe. Witamina C, znajdująca się w cytrynie, ulega rozpadowi pod wpływem wysokiej temperatury wody, dlatego staje się bezwartościowa.

2. Inhalacja – z dodatkiem ziół lub olejków eterycznych rekomendowana jest zarówno przy kaszlu, jak i katarze. Jest uznanym sposobem na walkę z infekcjami - poprzez rozszerzenie naczyń krwionośnych zwiększa dopływ krwi do błon śluzowych, które są objęte stanem zapalanym.

3. Nawadnianie: potwierdzono, że organizm pozbywa się toksyn poprzez wypłukiwanie. Dostarczanie ziołowych herbatek, wody oraz soków ułatwi mu to zadanie. Istnieją napary, które wzmacniają organizm, poprzez dodanie do nich odpowiednich składników. Należą do nich: bakteriobójcza kurkuma, rozgrzewający imbir czy pozytywnie wpływający na stany zapalne miód. Ciepłe napary nie tylko nas rozgrzeją, ale przyspieszą regenerację. Należy pamiętać, że katar i gorączka stanowią też ryzyko odwodnienia, dlatego mimo braku apetytu, trzeba regularnie dostarczać niezbędnych organizmowi substancji.

 

Wartościowy poradnik: Najlepsze domowe sposoby na przeziębienie oraz kiedy należy udać się do lekarza? (Opracowanie merytoryczne dr n. med. Piotr Jędrusik) >>

Jesień to pora roku, do której warto dobrze się przygotować – tak, by nie spędzić jej bezczynnie w łóżku, oczekując ciepłych dni. Piękna i barwna ma wiele do zaoferowania. Prowadzenie zdrowego i aktywnego trybu życia ważne jest przez cały rok. Działania profilaktyczne pozwolą nam zmniejszyć konieczność dowiadywania się o tym, jak radzić sobie z jesiennym przeziębieniem i pozwolą wykorzystać ten czas w przyjemniejszy sposób.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię