6 października 2016

Aminokwasy rozgałęzione BCAA

Jak działa BCAA?

Jednym z najbardziej popularnych na rynku suplementów diety są aminokwasy rozgałęzione. Co to jest? Jak działają i czy warto je stosować? Na wszystkie pytania postaramy się odpowiedzieć.

Co to jest BCAA?


Aminokwasy rozgałęzione BCAA (Branched Chain Amino Acids) jest to połączenie 3 substancji takich jak Leucyna, Walina i Izoleucyna. Powyższe aminokwasy należą do grupy substancji egzogennych, których nasz organizm nie jest w stanie sam wytworzyć. Jedynym rozwiązaniem będzie dostarczenie ich z zewnątrz w postaci suplementu diety. Osoby aktywne fizycznie powinny korzystać z aminokwasów rozgałęzionych BCAA bezpośrednio przed i po treningu. Na półkach sklepowych możemy spotkać dwie formy BCAA: proszek i tabletki. Bardziej zalecaną wersją jest proszek. Wielu producentów oferuje smakowe wersje aminokwasów rozgałęzionych, z których możemy zrobić smaczne koktajle. Drugą zaletą sproszkowanej wersji aminokwasów jest jej większa szybkość przyswajania przez nasz organizm. Kapsułki niestety dzięki specjalnej powłoce, gorzej i wolniej się rozpuszczają. Zalecane dawkowanie aminokwasów rozgałęzionych to 1g na1 kg masy ciała.

Działanie BCAA

Regularne korzystanie z aminokwasów rozgałęzionych niesie za sobą wiele korzyści. Jedną z najważniejszych właściwości BCAA jest działanie antykataboliczne. Katabolizm jest to proces rozpadu białek mięśniowych, a więc działanie wysoce dla nas niekorzystne. Idealnym rozwiązaniem będzie suplementacja aminokwasami, które ten proces powstrzymują. Dzięki obecności leucyny, aminokwasy rozgałęzione wykazują działanie anaboliczne, czyli  biorą udział w procesie budowy naszych mięśni.
BCAA to doskonałe źródło energii. Dzieje się tak za sprawą ich metabolizowania w tkance mięśniowej a nie w wątrobie, przez co nasze treningi będą dłuższe, a nasze mięśnie będą bardziej zabezpieczone przed rozpadem. Zalecane jest picie aminokwasów bezpośrednio przed i po treningu, a czasem i w trakcie. Spożycie aminokwasów rozgałęzionych bezpośrednio przed treningiem i w jego trakcie będzie swoistym paliwem dla naszego organizmu, natomiast spożycie po treningu zapewni naszym mięśniom ochronę przed potreningowym katabolizmem. BCAA nie tylko dodadzą Wam niezbędną energię podczas treningów, ale zmniejszą Wasze zmęczenie i poprawią regenerację. Ich spożycie skutecznie obniża poziom wydzielania serotoniny, czyli substancji odpowiedzialnej za uczucie przemęczenia i senności.
Pisząc o właściwościach BCAA nie można zapomnieć o roli i znaczeniu aminokwasów rozgałęzionych w procesie spalania tkanki tłuszczowej. Dzieję się to za sprawą zwiększenia wrażliwości na insulinę. Podczas diety redukcyjnej oprócz spalania tkanki tłuszczowej istnieje duże ryzyko utraty cennej tkanki mięśniowej. Doskonałym rozwiązaniem w tym przypadku okażą się aminokwasy rozgałęzione.

Podsumowanie

Suplementacja aminokwasami rozgałęzionymi niesie za sobą wiele korzyści. Ich spektrum działania jest bardzo szerokie i bez wątpienia pozytywnie wpłynie na osiągane przez nas rezultaty. Korzystać z BCAA może każda osoba trenująca, począwszy od amatora po profesjonalistę. Nie należy kojarzyć BCAA tylko i wyłącznie z siłownią. Aminokwasy rozgałęzione są polecane wszystkich aktywnym osobom, którym aktywność sportowa nie jest obca.


PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię