9 lipca 2018

Czy KOFEINA może ułatwić i poprawić efektywność treningów?

Dowiedz się więcej.

Codzienne obowiązki, praca, dom, gonitwa sprawiają, że po pierwsze najzwyczajnie w świecie jesteś zmęczona, a po drugie nie masz siły i energii do ćwiczeń.

Właśnie dlatego profesjonalni trenerzy od dawna wiedzą (i stosują tę zasadę), że kofeina przed sesją treningową lub zawodami to jest coś co może poprawić wydajność, ułatwić ćwiczenia, dodać energii i zminimalizować zmęczenie.

Pytanie jest czy faktycznie napicie się mocnego espresso przed sesją treningową dla przeciętnego, trenującego od czasu do czasu „Kowalskiego” da jakikolwiek zauważalny efekt.

Najnowsze badania są zachęcające. Głównym efektem działania kofeiny na organizm jest pobudzenie, zwiększenie czujności i koncentracji, co może spowodować zwiększenie efektywności treningów. Kofeina może również pomóc mięśniom spalić więcej tłuszczu.

Jak wiadomo, mięśnie w trakcie treningu zużywają glikogen. Gdy te zapasy glikogenu się wyczerpią, mięśnie stają się słabsze i mniej wydajne. Prowadzi to do osłabienia i wyczerpania. Najbardziej pożądaną sytuacją, jest ta, kiedy mięśnie spalają tłuszcz – a kiedy to robią mniej „się męczą”. Kofeina jest substancją, która może wspomóc szybsze spalanie tłuszczu – proces ten pomaga zachować zapasy glikogenu. Taka sytuacja prowadzi do dłuższego, bardziej efektywnego i mniej męczącego treningu. Niektórzy naukowcy uważają, że kofeina może działać bezpośrednio na mięśnie, poprawiać ich efektywność w wytwarzaniu energii.


fot. iStock.com

Jak twierdzą naukowcy picie kawy jest korzystniejsze w przypadku dłuższych ćwiczeń wytrzymałościowych niż krótkich sesji treningowych. Nie do końca jest jeszcze jasne jaki jest minimalny czas potrzebny do tego, żeby kofeina spowodowała przejście do spalania tłuszczu. W większości badania testujące działanie kofeiny na mięśnie przeprowadzano po około dwóch godzinach od spożycia kawy. Wiadome jest, że energetyzujące działanie kofeiny zaczyna rosnąć około godziny po jej spożyciu i może utrzymywać się od 3 do 6 godzin.

Nie do końca jest również jasne, ile kawy potrzebujesz aby uzyskać lepsze korzyści z treningów. Do tej pory uważa się, że osoby regularnie pijące kawę potrzebują dodatkowej filiżanki, aby uzyskać lepsze korzyści z ćwiczeń.

Jedno jest pewne, obecne badania sugerują, że kofeina może być skutecznym uzupełnieniem i zwiększaniem efektywności treningu. Oczywiście mówimy o racjonalnym i bezpiecznym spożyciu tej substancji. Pamiętaj również, że kofeina ma pewna wady: bóle głowy, wzrost ciśnienia i problemy ze strony układu trawiennego.

Żeby dokładnie sprawdzić działanie kofeiny na efektywność twoich treningów, zrób test: wypij filiżankę kawy na godzinę przed treningiem i sprawdź czy widzisz różnicę, lepsze efekty, czy jesteś mniej zmęczona.


PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię