4 października 2016

Kortyzol

Wygraj ze stresem

Temat kortyzolu jest niezwykle popularny. Coraz więcej osób szuka informacji o tym hormonie. Przygotowaliśmy dla Was artykuł, który wyjaśni czym tak naprawdę jest kortyzol i jak z nim sobie poradzić.

Co to jest kortyzol?

Kortyzol nazwany jest hormonem stresu, który wydzielany jest przez korę nadnerczy. Wydzielanie tego hormonu następuje wskutek zmęczenia, zarówno jeśli chodzi o jego fizyczną jak i psychiczną odmianę. Kortyzol negatywnie wpływa na nasz organizm. Do jego niepożądanych działań możemy zaliczyć zwiększenie rozpadu białek, tłuszczy i węglowodanów oraz przyspieszenie tempa metabolizmu komórkowego. Dlatego tez kortyzol uważany jest za hormon kataboliczny. Podwyższony poziom kortyzolu wpływa na wzrost ciśnienia tętniczego krwi oraz zwężanie naczyń krwionośnych.
Wydzielanie kortyzolu ma miejsce także podczas bardzo intensywnych ćwiczeń na siłowni, dlatego intensywność treningów musi być dopasowana do naszych możliwości.Podwyższony poziom kortyzolu zarówno u kobiet jak i u mężczyzn może doprowadzić do depresji i bezsenności. Najwyższy poziom kortyzolu w naszym organizmie możemy zaobserwować o poranku, zaraz po przebudzeniu, a najniższy wieczorem. Konieczne jest wyeliminowanie głodówki podczas której w naszej krwi spada poziom glukozy, co wiąże się bezpośrednio z wydzielaniem kortyzolu. Należy podkreślić, że wydzielanie kortyzolu przyczynia się do powstawania tkanki tłuszczowej. Dzieje się tak za sprawą  przekształcania aminokwasów w glukozę, przez co jej poziom wzrasta i stymuluje produkcję i uwalnianie insuliny. Insulina jak doskonale wiemy, jest najsilniejszym hormonem przyczyniającym się do odkładania tkanki tłuszczowej. Oprócz tego kortyzol zwiększa łaknienie.

Jak obniżyć poziom kortyzolu?

Na to pytanie prawie każdy sportowiec próbuje znaleźć skuteczną odpowiedź. W Internecie i fachowej literaturze możemy spotkać kilkanaście sprawdzonych sposobów na obniżenie kortyzolu, gdy ten jest podwyższony. Poziom kortyzolu możemy obniżyć za pomocą odpowiedniej suplementacji oraz codziennych czynności. Zacznijmy od podstawowych zasad wykonywanych każdego dnia. Kluczem do sukcesu jest unikanie stresujących sytuacji. Nie jest to czynność prosta do wykonania i z dnia na dzień nie pozbędziemy się reagowania na każdą stresującą sytuację. Codziennie starajmy się uodparniać na wszelkie sytuacje, które mogą wywołać podniesienie poziomu kortyzolu.
Drugim, ale niezwykle ważnym czynnikiem wpływającym na obniżenie poziomu kortyzolu jest odpoczynek oraz codzienne funkcjonowanie zgodnie z cyklem dobowym. Starajmy się unikać zarwanych nocy. Odpowiednia liczba snu to od 6 do 8 godzin dziennie.  Pamiętajcie o prawidłowej regeneracji, bo to właśnie ona może być kluczem do sukcesu. Świetnym rozwiązaniem może okazać się masaż relaksacyjny, skorzystanie z jacuzzi lub inne czynności relaksacyjne.
Jak wcześniej napisałem, głodówka może przyczynić się do wzrostu poziomu kortyzolu. Bardzo ważne jest regularne spożywanie zbilansowanych posiłków oraz przestrzeganie podstawowych zasad zdrowego odżywiania. Unikajcie produktów przetworzonych oraz produktów bogatych w cukry proste. Ważną rolę w utrzymywaniu prawidłowego poziomu kortyzolu w naszym organizizmie odgrywa stosowanie odpowiedniej suplementacji. Świetnym rozwiązaniem może okazać się glutamina. Regularne spożywanie glutaminy może przyczynić się do obniżenia kortyzolu dzięki uwalnianiu się somatotropiny, która jest hormonem anabolicznym. W Internecie możemy spotkać wiele produktów zawierających glutaminę. Warto patrzeć na skład danego produktu. Radzimy wybierać glutaminę z dodatkiem witaminy C i cysteiny. Cysteina w połączeniu z glutaminą bierze aktywny udział w produkcji glutationu. Glutation zwiększa poziom glikogenu mięśniowego przy jednoczesnym obniżeniu poziomu kortyzolu i kwasu mlekowego. Takie połączenie przyczyni się do lepszej regeneracji potreningowej i lepszego przygotowania do kolejnego treningu. Warto pomyślec także o witaminie C, która może przyczynić się do zmniejszenia stresu, co obniży zapotrzebowanie naszego organizmu na wydzielanie kortyzolu.

Podsumowanie

Dobrze zbilansowana dieta, właściwa suplementacja, czy bardzo intensywny program treningowy nie przyniosą nam porządanych efektów jeśli zapomnimy o właściwej regeneracji, która wpłynie na obniżenie poziomu kortyzolu w naszym organizmie. Swoim poziomem kortyzolu powinien zainteresować się każdy, a w szczególności osoby aktywne fizycznie. Prawidłowe przestrzeganie podstawowych zasad żywieniowych i życiowych może zaprocentować nam niezłą kondycją fizyczną i psychiczną.


PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię