4 października 2016

Nie zapominaj o tej mega ważnej części treningu!

Obowiązek przed każdymi ćwiczeniami

Rozgrzewka to najważniejsza część treningu. Koniec, kropka. Bez względu na to jaką formę aktywności masz zamiar uprawiać (bieganie, siłownia, pływanie itd.), musisz odpowiednio przygotowac ciało do czekającego je wysiłku.  

Wiele osób traktuje rozgrzewkę jako zło konieczne. Niektórzy w ogóle ją pomijają, tłumacząc to stratą czasu. Rozgrzewka jest nieodzowną częścią treningu. Właściwie przeprowadzona pomoże nam uniknąć kontuzji, a także sprawi, że nasz organizm będzie pracował wydajnie i efektywnie. 

Funkcje rozgrzewki

- przygotowuje organizm do czekającego go wysiłku

 - wzmaga krążenie krwi, podnosi temperaturę organizmu

- zwiększa pobudliwość i wydolność mięśni

- zwiększa zakres ruchomości poszczególnych stawów

- zmniejsza ryzyko wystąpienia kontuzji

- poprawia ukrwienie mózgu oraz czynności motoryczne układu nerwowego

- nasila przemiany metaboliczne

- mobilizuje funkcje oddychania

Ile powinna trwać rozgrzewka

Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Czas trwania rozgrzewki zależy od rodzaju, charakteru, intensywności oraz długości czekającego nas treningu. Istotnym aspektem są także możliwości adaptacyjne organizmu. Jednym wystarczy 10 minut, innym potrzeba będzie 30 minut aby przygotować ciało. Nie bez znaczenia są również warunki atmosferyczne. W niskiej temperaturze na rozgrzewkę będziemy musieli poświęcić więcej czasu. 

Ćwiczenia na rozgrzewkę

Dobór ćwiczeń rozgrzewkowych w dużej mierze zależy od naszych przyzwyczajeń i upodobań, oraz rodzaju treningu. Inaczej będzie wyglądać rozgrzewka biegowa, a jeszcze inaczej ta przed ćwiczeniami na siłowni. Mają one jednak pewne cechy wspólne. Każda rozgrzewka musi być dynamiczna i angażować wszystkie części ciała. Po jej zakończeniu powinniśmy być spoceni. Np to, że będziemy biegać, nie znaczy, że mamy nie rozgrzewać kończyn górnych. Ważne, aby w naszej rozgrzewce znalazły się ćwiczenia takie jak: marsz, trucht, wymachy i krążenia, przysiady, podskoki, skłony itp. Aby nie pominąć żadnej części ciała możemy rozpocząć od głowy, przejść przez górne partie ciała (barki, ramiona, plecy, brzuch), biodra i kończyny dolne. Nie zaleca sie rozciągania statycznego w trakcie rozgrzewki.

 

 

PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię