12 czerwca 2018

Dzięki tym wskazówkom będziesz mieć moc energii na każdym treningu

Sprawdź co jeść by nocą dobrze spać, a w dzień mieć mnóstwo energii do pracy i treningów

Masz problem z zasypianiem. Co jeść, a czego unikać, żeby poprawić jakość snu!

Wieczorem wybieraj produkty lekkostrawne, które nie obciążają żołądka (im więcej pokarmu się w nim znajduje, tym trudniej jest zasnąć). Unikaj więc posiłków zawierających dużą ilość białka zwierzęcego i tłuszczu (one będą długo trawione). Zamiast smażyć – gotuj lub duś. Dobry pomysł na kolację to ciepłe danie pełne dobrej jakości węglowodanów. Co dokładnie polecamy? 50g kaszy jaglanej, gryczanej lub bul gur z duszonymi warzywami lub 50g płatków owsianych, gryczanych, jaglanych czy ryżowych ugotowanych na mleku roślinnym  z duszonym jabłkiem lub gruszką, szczyptą cynamonu czy 50g ryżu z bogatym w potas bananem. Do ostatniego posiłku warto dodać także 5-6 orzechów. Są dobrym źródłem tryptofanu – aminokwasu wpływającego między innymi na wydzielanie serotoniny, która jest nazywana „hormonem szczęścia” i m.in. ułatwia zasypianie.

Co do picia? Postaw na napar z melisy lub kozłka lekarskiego. Uspokajają twój układ nerwowy i pomogą się wyciszyć. Doprawiając potrawy, wybieraj delikatne zioła (pietruszkę, koperek lub zioła prowansalskie). Unikaj pikantnych przypraw, bo będą działały pobudzająco. Ważna jest oczywiście także pora kolacji. Staraj się jeść ją nie później niż 2 godziny przed planowanym pójściem spać.

Jak można szybko można podnieść poziom energii?

Pamiętaj o tym, że najważniejszy jest zdrowy tryb życia (racjonalne odżywianie, odpowiednia ilość snu). Czasem zdarzają się jednak sytuacje, gdy mimo zmęczenia musisz odnaleźć w sobie siłę, żeby poprowadzić jakieś ważne spotkanie. Możesz wtedy sięgnąć po takie produkty jak: korzeń żeń – szenia, imbir (np. w formie naparu z korzenia lub jako dodatek do posiłku), wyciąg z guarany, zieloną herbatę czy ostre przyprawy – zrób sobie np. tajską zupę z dodatkiem pieprzu kajeńskiego lub przygotuj kaszę z warzywami i pastę red curry. Dobrym pomysłem będzie też zjedzenie suszonych owoców i miodu. Te produkty dadzą ci taki zastrzyk energii jak mocna kawa. Na efekt ich działania musisz wprawdzie trochę poczekać, ale też potem będziesz z nich dłużej czerpać moc niż z małej czarnej.

Tekst: Aleksandra Chołody – dietetyczka i trenerka personalna. Współwłaścicielka Centrum Dietetyki, Coachingu i Treningu Indywidualnego ELITE w Bydgoszczy.


PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię