25 maja 2018

Gdzie leży granica dbania o ciało?

Nie dąż do perfekcji, tylko pokochaj siebie i swoje ciało.

Od jakiegoś czasu trendem wśród kobiet na całym świecie jest przyznawanie się do swoich kompleksów, pokazywanie zdjęć na których widać rozstępy czy dysproporcje sylwetki.

O tym jak polubić siebie i co zrobić, by zdrowy tryb życia był źródłem przyjemności a nie frustracji i gonitwą za niedoścignionym wzorem, rozmawiamy z psycholożką, prof. Alicją Głębocką (autorką nagradzanej książki „Niezadowolenie z wyglądu, a rozpaczliwa kontrola wagi”).

Czy Polki lubią swoje ciała?

Odniosę się do badania, którego jestem współautorką. Jeśli mówimy o całym ciele, Polki są bardziej zadowolone niż niezadowolone. Co do konkretnych jego części – są bardzo zadowolone z twarzy i z piersi, za to nie przepadają za swoimi biodrami i udami. Najbardziej nie lubią swojej masy ciała.

Czy ruch body positive może im pomóc?

Tak, bo niesie ze sobą przekaz, że nie musimy być „naj”, że warto docenić swoje ciało, cieszyć się nim i je polubić.

Po czym poznać, że już przekroczyliśmy granicę zdrowego dbania o siebie?

No właśnie po tym, że zaczynamy odwoływać spotkania ze strachu przed niezdrowym jedzeniem. Jeśli gotowaniu dań podporządkowujemy wszystko inne, np. nigdy nie mamy czasu dla partnera, nie obejrzymy z nim filmu, bo musimy przygotować pięć zdrowych posiłków na następny dzień…

Obsesją mogą stać się także treningi.

Tak. Problem pojawia się wtedy, gdy ktoś ćwiczy, bo czuje przymus i napięcie – to jest właśnie uzależnienie od treningów. Ono nie polega na tym, że ja coś robię, bo lubię. Uzależnienie oznacza, że coś robię, bo jeśli tego nie zrobię, nie zredukuję napięcia, które mam w sobie. Człowiek, który lubi sport, ale nie może któregoś razu iść na trening, mówi sobie: „Szkoda, że dzisiaj nie wyszło, ale pójdę za dwa dni”. Człowiek, który jest uzależniony będzie miał poczucie winy…

Cały wywiad oraz wypowiedź Karoliny Malinowskiej, Sylwii Gliwy i Otylii Jędrzejczak odnośnie ruchu Body Positive w najnowszym SHAPE.

W najnowszym – czerwcowym numerze SHAPE znajdziesz także:

  • Mnóstwo inspirujących przepisów z truskawką w roli głównej
  • Odpowiedź na pytanie: Dlaczego warto zadbać o magnez w diecie?
  • Trening last minute przygotowany przez Agatę Dąbrowską (fitbyagata.pl)
  • Spektakularną metamorfozę: -40kg!
  • Jak podbić świat rowerem – podpowiedzi specjalistów odnośnie odpowiedniego wyboru sprzętu, przygotowania się do wyprawy, dokąd wyruszyć i jak zadbać o swoje bezpieczeństwo?

PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię