12 kwietnia 2018

Czym zastąpić białą mąkę pszenną?

Zobacz całkiem nietypowe możliwości

Nie chodzi tylko o gluten. Prawda jest taka, że jest to mąka, która nie grzeszy bogactwem składników odżywczych i chociaż nie wyobrażamy sobie puszystych panceków bez mąki pszennej warto zwrócić uwagę na jej lepsze zamienniki.

Problemem w przypadku pszenicy jest nie tyle sama zawartość glutenu ale modyfikacje genetyczne tego zboża. Jest spora różnica między dzisiejszą pszenicą, a tą uprawianą przed wiekami. Początkowo była to dzika trawa – samopsza o 14 chromosomach, później wskutek połączenia  z inną trawą powstała płaskurka o 28 chromosomach, aż w końcu kolejne krzyżówki utworzyły nową roślinę o 42 chromosomach najbardziej zbliżoną do dzisiejszej pszenicy. Wszystkie te zmiany były naturalne i nie zagrażały człowiekowi. Niestety w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat pszenica – „dzięki” naukowcom przeszła ogromną przemianę. Aktualnie ma już niewiele wspólnego z tą sprzed wieków.

Prawdą jest, że pszenica jest praktycznie wszędzie, spożywamy ją do kilu razy na dobę – jest nawet w czekoladzie! Jak twierdzą naukowcy, dzisiejsza pszenica nie tylko nas nie odżywia ale dosłownie nam szkodzi. Oczywiście nie popadajmy w skrajności i z rezerwą podchodźmy do różnorodnych informacji. Natomiast żeby nie kusić losu, testujmy nowości i alternatywne rozwiązania - wypróbuj inne mąki pozyskiwane często z zaskakujących źródeł.

MĄKA GRYCZANA

W ziarnach gryki jest tyle białka ile w porcji półtłustego twarogu. Zawiera dwa aminokwasy, których nasz organizm nie wytwarza: metioninę – poprawiającą wygląd i kondycję włosów, a także biorącą udział w syntezie karnityny – naturalnego spalacza tłuszczu. Drugi to lizyna: buduje mięśnie, poprawia koncentrację, pomaga w produkcji kolagenu. Mąka gryczana nadaje się idealnie do naleśników, placków, ciast i pieczywa. Możesz zrobić ją sama: kup niepaloną kaszę gryczaną i zmiel w młynku do kawy.


fot. iStock.com

MĄKA RYŻOWA

Biała zrobiona jest z ryżu oczyszczonego więc ma małe wartości zdrowotne ale jest sycąca i nie zawiera glutenu, a w dodatku nie jest genetycznie modyfikowana. Jeśli zależy ci na wartościach zdrowotnych sięgnij po tę ciemną – jest to zmielone na pył otręby, bielmo i zarodki ziaren. Znajdują się w niej: lignany oraz fitoestrogeny, w dodatku zawiera 5 razy więcej błonnika. Mąka ryżowa jest lekkostrawna. Zawiera witaminy i składniki mineralne, które wspomagają pracę układu nerwowego. Jest świetna do naleśników, kruchych i lekkich ciast, a także do chleba. Mąkę ryżową również przygotujesz sama: kup ryż długoziarnisty, basmati, brązowy czy jaśminowy i zmiel porządnie w młynku do kawy.


fot. iStock.com

MĄKA BANANOWA

Jej nie przygotujesz sama ale kupisz bez problemu w Internecie. Jest „magiczna” bo bezglutenowa, a z efektem glutenu – pomaga wypiekom nabrać puszystości. Zawiera mnóstwo potasu i magnezu. Jest źródłem tryptofanu – niezbędnego składnika do produkcji serotoniny. Wykorzystaj ją do deserów, wypieku chleba i ciast.


fot. iStock.com

MĄKA Z SIEMIENIA LNIANEGO

Siemię lniane jest – dosłownie – balsamem dla całego układu pokarmowego. Zmielone nasiona lnu są mniej kaloryczne od siemienia w całości. Zawiera błonnik, białko i lignany, które mają działanie przeciwnowotworowe. Siemię lniane zawiera też śluzy, które chronią przed podrażnieniami, działają dosłownie jak opatrunek. Zrób ją sama, żeby nie straciła swoich zalet, najpierw podpraż nasiona siemienia na patelni i następnie zmiel w młynku. Mąka z siemienia jest idealna jako panierka, posypka czy jako dodatek do wypieku na przykład chleba.


fot. iStock.com


PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię