9 września 2016

Zioła w kuchni

Są nawet zdrowsze od warzyw. Zielone listki ziół to skarbnica niezbędnych związków – i tych, które wspomagają twoje zdrowie.

Zielone, liściaste części roślin o wyrazistym aromacie i smaku – to właśnie zioła, dodatki używane od wieków w charakterze kuchennych przypraw i środków leczniczych. Większość z nich należy do dwóch rodzin: selerowatych – m.in. natka pietruszki, koperek, kolendra, lubczyk i trybula; reszta to jasnotowate z wyjątkiem cebulowego szczypiorku i estragonu z astrowatych. Oto, co warto o nich wiedzieć.

Zniewalający aromat i dekoracyjny wygląd ziół to niejedyne powody, dla których warto po nie sięgać. Poprawiają nastrój i trawienie, wspomagają krążenie krwi, konserwują potrawy. Dowiedz się więcej o ich działaniu – i zastosowaniu poszczególnych rodzajów w kuchni.

Walory smakowe ziół wynikają z wysokiego stężenia lotnych olejków. Zawarte w nich związki sprawiają, że zioła jedzone w tradycyjnie małych ilościach są równie korzystne co warzywa i owoce. Towarzyszą im liczne składniki mineralne (potas, żelazo, mangan, magnez), witaminy – głównie A, C i K oraz foliany, a także rozmaite antyoksydanty, w tym zielony barwnik cholorofil.
Wszystkie zioła są korzystne dla układu pokarmowego. Wspomagają trawienie, zwłaszcza tłuszczów, bo stymulują wydzielanie kwasów żółciowych, pomagają też przeciwdziałać wzdęciom i nadmiernej fermentacji w jelitach. Mają właściwości antyseptyczne zarówno w daniach, jak i w przewodzie pokarmowym, hamując rozwój bakterii powodujących zatrucia, pleśni, drożdży, a nawet wirusów, m.in. grypy i opryszczki.
Antyoksydanty z ziół działają przeciwzapalnie. Łagodzą objawy alergii i pomagają przeciwdziałać rozwojowi nowotworów. Ograniczają procesy utleniania, zwłaszcza tłuszczów, przez co w żywności zapobiegają ich jełczeniu, a w układzie krążenia chronią arterie przed powstawaniem płytki miażdżycowej. Działają również przeciwzakrzepowo i poprawiają krążenie krwi, a często też obniżają jej ciśnienie.
Dodane do marynat i przypraw zioła konserwują produkty takie jak mięso, ryby czy warzywa; używane w daniach poddanych wysokiej temperaturze: pieczonych, grillowanych i smażonych, ograniczają tworzenie się w nich rakotwórczych związków.
Zioła znajdują zastosowanie w aromaterapii. Wdychanie ich olejków eterycznych aktywuje podwzgórze, część mózgu kontrolującą wydzielanie hormonów, poziom energii i napęd do życia. Pomagają obniżać poziom hormonów stresu i poprawiają nastrój, działając też przeciwbólowo.
Spożywanie w daniach nawet większych ilości ziół jest ogólnie bezpieczne dla wszystkich powyżej 7. roku życia. Należy jednak zachować ostrożność przy zaburzonej regulacji poziomu cukru we krwi; przeciwwskazaniem do stosowania ich w charakterze leczniczym i aromaterapii jest ciąża, karmienie piersią, przyjmowanie leków. m.in. przeciw cukrzycy, nadciśnieniu.
• Zioła suszone zachowują swoje antyoksydanty, choć już nie witaminy. Najlepiej więc jeść je w postaci świeżej, ale dodawać listki na końcu gotowania, bo przy dłuższym ogrzewaniu tracą swoje wartości i walory, a przy tym większość z nich gorzknieje. Najlepiej jest używać całych, porwanych lub posiekanych liści do dekoracji gotowych już potraw.

Sprawdź, jak wykorzystać najpopularniejsze zioła w swojej kuchni.


PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię