26 czerwca 2017

Soki w sezonie. Jakie pić latem, a które jesienią?

ZOBACZ propozycje SHAPE!

Chcesz schudnąć i trzymać linię, a do tego cieszyć się zdrową cerą i wysokim poziomem energii? Jedz więcej owoców i warzyw! Łatwo powiedzieć, a jeszcze łatwiej zrobić, wybierając naturalne, wyciskane na zimno soki, które zachowują maksimum dobroczynnych związków z warzyw, owoców, ziół i przypraw.

Każda zdrowa dieta powinna zawierać jak najwięcej warzyw i owoców. Zalecane przez WHO 300 g dziennie to absolutne minimum, bo do pełni zdrowia potrzebujemy ich ponad dwa razy tyle. Jak pokazują badania przedstawione w Journal of Epidemiology, dawka 800 g dziennie skutecznie pomaga chronić przed rozwojem chorób cywilizacyjnych. Na szczęście nie wszystko musisz zjeść – część zalecanej ilości naturalnych produktów możesz zapewnić sobie, pijąc soki tłoczone na zimno. Nie musisz też wyciskać ich sama, bo polecane przez nas soki SHAPE możesz zamówić online na stronie juice.shape.pl/soki. Powstają z wykorzystaniem metody cold press, która pozwala na zachowanie zawartych w surowcach aktywnych witamin, antyoksydantów i enzymów. Związki te mają wysoką przyswajalność, działanie przeciwzapalne, alkalizujące oraz odtruwające organizm. To skoncentrowana forma tego, co w warzywach i owocach najlepsze, bez trudnostrawnego błonnika. Jeden litr soku pozyskuje się z 1,5-3 kg surowca – to więcej, niż jesteś w stanie zjeść w ciągu dnia! Pijąc soki, urozmaicisz więc swoją dietę, poprawisz poziom nawodnienia organizmu i uzupełnisz związki niezbędne do optymalnego samopoczucia. Podpowiadamy, które warzywa i owoce najlepiej pasują do kompozycji soków letnich, a które do tych polecanych w porze jesiennej.


W sezonie letnim

Najlepsze wybory to lokalne produkty sezonowe – w szczycie swojej obfitości zawierają największe ilości korzystnych związków. Często są do kupienia przez tak krótki czas, że warto jak najczęściej korzystać z ich dobroczynnego działania na zdrowie.

WARZYWA SEZONOWE
Dostępne latem warzywa obfitują w przeciwutleniacze, które chronią je przed działaniem promieni ultrafioletowych. Po spożyciu związki te działają tak samo w organizmie, zabezpieczając skórę przed słońcem, a także ograniczając stres oksydacyjny w całym ustroju. Obfitują w wodę i związki mineralne, dzięki czemu pomagają w utrzymaniu właściwej gospodarki wodno-elektrolitowej w organizmie. W porównaniu z jesiennymi warzywami zawierają niewiele kalorii. Mają też wyraziste smaki, skutecznie podkręcając walory wieloskładnikowych soków. 


Propozycje:
• ogórki 
• seler naciowy
• szpinak 
• marchew
• papryka
• pomidory

OWOCE SEZONOWE
Zapewniają związki, które pomagają zachować równowagę płynów w organizmie, przyspieszają procesy przemiany materii i wspierają odporność. Działają również nawilżająco na organizm, wspomagając usuwanie toksyn i walkę z wolnym rodnikami.


Propozycje:
• truskawki
• arbuz
• jabłka
• maliny
• gruszki
• brzoskwinie
• śliwki

DODATKI ORZEŹWIAJĄCE I OCHRONNE
Wzbogacają soki w związki przeciwzapalne, działają odświeżająco i chłodząco. Pomagają też zwiększać zdolności obronne skóry przed słońcem oraz jej zdolność do regeneracji.


Propozycje:
• mięta
• natka pietruszki
kurkuma


W sezonie jesienno-zimowym

Gdy brakuje świeżych produktów roślinnych, warto sięgać po warzywa i owoce nadające się do długiego przechowywania (to warzywa korzeniowe i owoce takie jak jabłka), importowane, a także mrożone. Wśród świeżych produktów dostępnych zarówno latem, jak i zimą, do najbardziej polecanych należą jarmuż, szpinak i marchewka.

WARZYWA KORZENIOWE
Zawierają mniej wody niż warzywa letnie, a za to są bogatsze w węglowodany i błonnik. Dostarczają do organizmu antyoksydacyjne barwniki i nawet te o jasnym kolorze są świetnym źródłem takich antyrakowych składników. Wspierają ponadto perystaltykę jelit i usuwanie z organizmu szkodliwych produktów przemiany materii.


Propozycje:
• buraki
• seler korzeniowy
• rzepa
• marchew

WARZYWA LIŚCIASTE
Są źródłem chlorofilu, zielonego barwnika o silnym działaniu odtruwającym. Związek ten chroni organizm przed toksynami i wolnymi rodnikami, działając szczególnie korzystnie na płuca. Mają przy tym mało kalorii i sporo błonnika.
Propozycje:
• jarmuż
• szpinak
• sałata

OWOCE KRAJOWE
Obfitują w różnego rodzaju przeciwzapalne związki i błonnik rozpuszczalny, który pomaga usuwać z organizmu nadmiar cholesterolu i niekorzystnych produktów przemiany materii. Pomagają zmniejszać tendencję do przybierania na wadze, a także regulować procesy trawienia.


Propozycje:
• jabłka
• gruszki
• owoce mrożone

OWOCE EGZOTYCZNE
To skarbnica witaminy C, tak deficytowej i potrzebnej w porze chłodnej. Są też bogate w inne antyoksydanty oraz kwasy organizmie, które wpomagają metabolizm i trawienie. Zapewniają spore dawki błonnika rozpuszczalnego w wodzie, który ułatwia usuwanie toksyn z organizmu i zachowanie odpowiedniej gospodarki lipidowej.


Propozycje:
• pomarańcze
• cytryny
• ananasy
• kiwi
• winogrona
• mango
• melony
• granaty

DODATKI ROZGRZEWAJĄCE I PODNOSZĄCE ODPORNOŚĆ
Poprawiają smak, ograniczają powstawanie wolnych rodników w organizmie i przyspieszają metabolizm, nasilając spalanie kalorii i ułatwiając zachowanie szczupłej sylwetki.


Propozycje:
• imbir
• chili i pieprz kajeński
• kurkuma
jagody açai
• natka pietruszki


PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię