28 kwietnia 2017

Syrop z agawy. Czy lepszy od cukru i miodu?

Zalety naturalnego słodzika

Syrop z agawy cieszy się popularnością wśród osób stosujących zdrową dietę. Wiele przepisów uwzględnia go wymiennie z syropem klonowym lub miodem, a eksperci polecają zamiast cukru stołowego. Syrop z agawy może być dobrą alternatywą dla kalorycznych słodzików, ale nie każdy jego rodzaj jest równie dobry.

Co to jest agawa?

Agawa to sukulent podobny do aloesu, który rośnie w m.in. w Meksyku. Z rośliny pozyskuje się słodki sok, zwany nektarem, który zawiera ponad 80% wody. Poddaje się go filtrowaniu i zagęszczaniu, żeby uzyskać bardziej stężony syrop. Z nektaru wytwarza się również tequilę. 

Nektar i syrop z agawy to nie to samo

Naturalny nektar z agawy zawiera niewiele cukrów, bo pierwotnie wchodzą one w skład fruktanów. Tak jak popularna inulina, dodawana do probiotycznych suplementów diety, należą one do fruktooligosacharydów (FOS). Związki z tej grupy są prebiotykami, a więc pożywieniem dla probiotycznych bakterii, przez co wspomagają rozwój korzystnej mikroflory jelit i wspierają zdrowie całego organizmu. Problem w tym, że podczas podgrzewania fruktany ulegają rozkładowi do fruktozy, i jej zawartość w syropie rośnie. Podczas gdy minimalnie przetworzony syrop z agawy może zawierać tylko 30-50% fruktozy, w tym przemysłowym jest jej już 70-90%! To więcej niż w z miodzie (40%), a nawet w cukrze stołowym (50%). I chociaż syrop może mieć więcej kalorii niż sacharoza, ponieważ jest od niej słodszy, używa się go w mniejszej ilości – więc porcja energii pozostaje podobna. Dla syropu surowego to 170 kcal w 100 g, dla przemysłowego – 310 kcal, a dla cukru – 406 kcal.

Najlepszy syrop z agawy

Jeśli chcesz włączyć syrop z agawy do swoich posiłków, wybierz w sklepie produkt o jak najciemniejszym kolorze – w większości będą to syropy surowe (raw) albo produkowane tradycyjną metodą, przy której temperatura podgrzewania nektaru nie przekracza 48ºC. Taki syrop zawiera najmniej cukrów, a najwięcej probiotycznych fruktanów. Ma też niski indeks glikemiczny, wynoszący ok. 30 (dla porównania miód ma IG 58, a cukier stołowy IG 65). Ponieważ jednak syrop z agawy zawiera głównie fruktozę, nie należy używać go w nadmiarze. To dlatego, że fruktoza jest metabolizowana w wątrobie i w odpowiedzi na nią organizm wytwarza mniej insuliny. Po jej zjedzeniu ma się więc wyższy poziom cukru we krwi, co jest niekorzystne dla metabolizmu (i samej wątroby). Co jednak ważne, w badaniach, które przeprowadzono jedynie na zwierzętach, szkodliwy był bardzo wysoki poziom fruktozy, wynoszący aż 20% kalorii diety. W menu osoby zużywywającej standardowe 2000 kcal dziennie musiałoby to być aż 400 kcal z samego syropu z agawy (czyli jego dawka wynosząca 100 g). To w praktyce wręcz trudne do zrealizowania, więc możesz śmiało używać syropu do słodzenia kawy lub fit deserów.

PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię