2 września 2016

Czy słuchanie muzyki podczas treningu jest niebezpieczne?

Słuchanie ulubionych utworów ma plusy i minusy

Mówi się, że muzyka łagodzi obyczaje, wzbudza emocje, wprowadza w odpowiedni nastrój. Słuchanie muzyki na słuchawkach podczas treningu ma tyle samo zwolenników, co przeciwników.

Ci pierwsi uważają, że muzyka działa motywująco, pomaga  utrzymać odpowiedni rytm ćwiczeń, a także sprawia, że czas mija szybciej. Oponenci natomiast są zdania, że słuchanie muzyki odcina nas od otaczającego świata, powoduje, że zachowujemy się aspołecznie, a także jest... niebezpieczne. W zależności od rodzaju treningu (zajecia grupowe, trening na siłowni, trening indywidualny) oraz warunków,  w jakich go przeprowadzamy słuchanie muzyki ma swoje plusy i minusy. 

Muzyka na zajęciach fitness

Podczas zajęć fitness jesteśmy niejako skazani na muzykę wybraną przez instruktora. Jej obecność jest praktycznie nieodzowna. Nie od dziś wiadomo, że dobra muzyka odgrywa znaczącą rolę w zajęciach grupowych. W zależności od rodzaju i charakteru zajęć są to utwory o odpowiednim tempie  i rytmie. Podczas zajęć body&mind (np. joga, pilates) mamy do czynienia z muzyką bardzo spokojną, wprowadzającą w nastrój wyciszenia, często skłaniającą do refleksji. Pozwala ona skupić się na oddechu oraz na poprawnym wykonywaniu ćwiczeń. Ćwiczenia wzmacniające (np. TBC, ABT, sztangi) czy choreograficzne (np step, dance) to najczęściej muzyka z mocnym bitem, bardzo energetyczna, dająca power i motywację.  Zajęcia taneczne, takie jak Zumba Fitness,  opierają się przede wszystkim na muzyce latynoamerykańskiej. Różne rytmy i tempo sprawiają, że zajęcia te charakteryzują się zmienną intensywnością.

Trening na siłowni

W tym przypadku słuchamy albo hitów serwowanych nam przez klub fitness (począwszy od disco polo, poprzez hity dance i pop, na polskim rocku kończąc) albo decydujemy sie na własną playlistę z telefonu lub odtwarzacza mp3. Umiejętnie dobrana muzyka pozwala nam utrzymać odpowiednie tempo ćwiczeń, a także może być bodżcem do zwiększenia wysiłku. Należy jednak pamiętać, że słuchając ulubionych utworów łatwo się zapomnieć i niechcący pomylić się w ilości powtórzeń. Mając słuchawki na uszach jesteśmy tez odcięci od świata i najzwyczajniej możemy nie słyszeć, gdy ktoś do nas mówi.

Trening indywidualny

Pod tym pojęciem mieszczą się praktycznie wszystkie formy aktywności ruchowej wykonywanej w pojedynke (gdy nie mamy bezpośredniego kontaktu z innymi osobami). Wykonując szeroko pojęty trening fitness w domu nie ma praktycznie żadnych przeciwskazań w słuchaniu muzyki. Jeśli postanowimy wyjść w plener, należy zwrócić uwagę, czy trenujemy w miejscu bezpiecznym (z dala od ulicy, ścieżek rowerowych, chodników). Coraz wiecej widzi się osób uprawiających jogging ze słuchawkami. Bieganie jest dosyć monotonne, a ulubione kawałki sprawiają, że czas mija przyjemniej.  Zdarzają się jednak przypadki, że zasłuchane osoby potrafią wbiec na czerwonym świetle na przejście dla pieszych... Z podobnych powodów nie powinno się jeździć ze słuchawkami na rowerze - brak kontaktu ze światem zewnętrznym może być bardzo niebezpieczny (zwłaszcza jeśli poruszamy sie po ulicach). Już od jakiegoś czasu można dostać sprzęt wodoodporny, który z powodzeniem możemy wykorzystać np podczas treningów pływackich. 


PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię