14 marca 2017

Podstawy dbania o sylwetkę – to nie takie trudne!

Aby zachować zdrowie i zgrabną sylwetkę, niekoniecznie trzeba biegać każdego dnia, regularnie chodzić na siłownię i odżywiać się jedynie kiełkami.

Nawet niewielka zmiana nawyków i modyfikacja diety korzystnie wpłynie na nasz organizm.

Dbanie o zdrowie i wygląd nie musi oznaczać przemęczania się, ciągłych wyrzeczeń i podejmowania nielubianych aktywności. Najważniejsze to dobrać system ćwiczeń dostosowany do indywidualnych potrzeb oraz świadomie wybierać produkty żywnościowe.

Częściej, mniej, zdrowiej

Ograniczanie liczby posiłków do minimum to częsty błąd popełniany przez osoby marzące o zgrabnej sylwetce. Kluczowe jest nieobjadanie się na zapas: należy jeść częściej mniejsze posiłki, a ostatni przyjmować kilka godzin przed snem, najlepiej koło godziny osiemnastej. Nasze ulubione przysmaki możemy zastąpić zdrowszymi zamiennikami – na przykład zamiast kupować napój pomarańczowy, warto samodzielnie wyciskać sok z pomarańczy.

Równie istotne są świadome zakupy: wybieranie produktów z jak najmniejszą zawartością cukru, konserwantów i sztucznych barwników. W wielu dobrych sklepach istnieją tzw. półki ze zdrową żywnością – na przykład w sieci sklepów Netto na „Półce Zdrowia” można znaleźć produkty ekologiczne, bez glutenu, bezcukrowe, zdrowe zamienniki dla popularnych produktów, produkty wegetariańskie oraz specjalną ofertę Sport&Active.

Zalecana aktywność fizyczna

WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) zaleca, by dorosłe zdrowe osoby podejmowały tygodniowo przynajmniej 150 minut wysiłku umiarkowanego bądź 75 minut intensywnego. Taka dawka aktywności fizycznej uznawana jest za niezbędną do utrzymania dobrej formy. Niestety, według raportu „Poziom aktywności fizycznej Polaków 2016” opracowanego dla Ministerstwa Sportu i Turystyki, normy te – nie licząc wysiłku związanego z pracą – spełnia jedynie około 18% naszych rodaków w wieku 15-69 lat.

Zdaniem WHO niezbędna dawka wysiłku fizycznego może przybierać postać wielu sesji, co najmniej 10-minutowych. Warto tu jednak podkreślić, że jeśli zależy nam na zgrabnej sylwetce, najlepiej ćwiczyć przynajmniej przez 30 minut, by dać organizmowi czas na rozpoczęcie spalania kalorii.

Aktywność może być przyjemna!

Bieganie, regularne wizyty na siłowni i zajęcia fitness – to jedne z najpopularniejszych aktywności fizycznych. Nie są to jednak formy ćwiczeń odpowiednie dla każdego. Często kojarzą się z nadmiernym wysiłkiem, stratą czasu (choćby na dojazdy) czy znacznymi nakładami pieniężnymi.

Tymczasem, żeby pozostać w formie, wystarczy ćwiczyć trzy razy w tygodniu po kilkadziesiąt minut, a ćwiczenia dobrać do indywidualnych upodobań i predyspozycji. Wtedy będą sprawiać przyjemność, pomogą w realizacji zainteresowań czy poznawaniu nowych ludzi. Świetnym pomysłem są różnego rodzaju kursy, na przykład bardzo ostatnio popularny pole dance. Osoby wolące ćwiczyć stacjonarnie również mają wiele możliwości wyboru. Ćwiczenia domowe pozwalają zaoszczędzić czas, zapewniają komfort psychiczny tym, którzy niechętnie uprawiają sport na oczach innych, i pomagają łączyć samą aktywność fizyczną z rozrywką (oglądaniem ulubionego serialu czy słuchaniem audiobooka). W internecie znajduje się wiele filmików instruktażowych przedstawiających ćwiczenia dla początkujących. Dobrym pomysłem może być także zainwestowanie w domowy sprzęt – orbitrek, rowerek stacjonarny albo niewielką trampolinę.

PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię