27 stycznia 2017

Jaka jest prawidłowa kolejność ćwiczeń?

Czy wiesz jakimi ćwiczeniami najlepiej rozpocząć swój trening? Czy ćwiczenia bazowe powinny być wykonane przed ćwiczeniami izolowanymi? Na te oraz inne pytania odpowiadamy w tym artykule.

Ćwiczenia izolowane i ćwiczenia bazowe

Jeśli ruch podczas wykonywania danego ćwiczenia jest wykonywany w jednym stawie, wtedy mamy do czynienia z ćwiczeniem izolowanym. Podczas wykonywania tych ćwiczeń angażujemy tylko jeden mięsień, dzięki czemu dokonujemy jego pełnej izolacji. Ćwiczenie bazowe w przeciwieństwie do ćwiczenia izolowanego, angażuje dużą liczbę mięśni. Podczas ćwiczenia bazowego pracują przynajmniej dwie grupy mięśniowe. Z uwagi na zaangażowanie większej liczby partii mięśniowych, ćwiczenia bazowe pozwalają nam spalić większą liczbę kalorii.

Staż treningowy

Jedna z głównych zasad treningowych mówi, że ćwiczenia izolowane powinno wykonywać się na końcu treningu. Jest to oczywiście prawda, natomiast nie dotyczy każdej osoby trenującej. Osoby rozpoczynające swoją przygodę z siłownią lub z niewielkim stażem treningowym, powinny skupić się na ćwiczeniach bazowych angażujących dużą liczbę mięśni. Sytuacja wygląda zupełnie odmiennie w przypadku osób średniozaawansowanych, które regularnie uczęszczają na siłownie. Osoby te powinny koncentrować się zarówno na ćwiczeniach bazowych oraz na ćwiczeniach izolowanych dedykowanych na konkretne partie mięśniowe.

Periodyzacja kolejności wykonywanych ćwiczeń

Periodyzacja odgrywa w treningu znaczącą rolę i polega na zaplanowaniu wykonywania konkretnych ćwiczeń w określonym czasie. Kolejność wykonywania ćwiczeń odgrywa kolosalne znaczenie i nie powinna być cały czas taka sama. Zmieniaj kolejność wykonywanych ćwiczeń. Podczas jednego tygodnia możesz swoje treningi rozpoczynać od ćwiczeń izolowanych, natomiast w kolejnym tygodniu treningowym swój trening możesz zacząć ćwiczeniami bazującymi. Jedną z kluczowych zasad dobrego treningu jest złapanie na jego początku właściwego rytmu, dzięki któremu mocniej zaangażujemy konkretne partie mięśniowe. Jednym z najczęstszych błędów na siłowniach jest koncentrowanie się na rozpoczęciu treningu od ciężkich ćwiczeń pchających lub przyciągających, które zbyt mocno obciążają nasz układ nerwowy. Cały czas monitoruj swój trening, tak aby obserwować, które ćwiczenia są dla ciebie najbardziej korzystne. Nie bój się zmieniać kolejności wykonywania ćwiczeń, tak aby twój trening był maksymalnie efektywny.


PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię