20 stycznia 2017

Glutamina czy BCAA – co wybrać?

Glutamina i BCAA należą do grupy aminokwasów, które odgrywają bardzo ważne zadanie. Suplementacja tymi aminokwasami skraca okres regeneracji naszego organizmu po zakończonym treningu oraz chroni nas przed katabolizmem. Dlaczego warto stosować glutaminę i bcaa? Który z nich wybrać?

BCAA i glutamina – podobieństwa i różnice

 

BCAA czyli aminokwasy rozgałęzione są jednym z najpopularniejszych suplementów używanych przez osoby aktywne fizycznie, oraz chodzące na siłownie. Należą do grupy aminokwasów egzogennych, czyli takich, których nasz organizm nie jest w stanie sam wytworzyć. W tym celu należy dostarczyć je w postaci suplementu. W skład aminokwasów BCAA możemy wyróżnić leucynę, walinę oraz izoleucynę.

Do grupy aminokwasów należy także glutamina. Glutamina w odróżnieniu do BCAA jest aminokwasem endogennym, czyli takim, który nasz organizm może sam wytworzyć. Podczas wysiłku fizycznego  wzrasta zapotrzebowanie na ten aminokwas, dlatego warto pomyśleć o dodatkowej suplementacji z zewnątrz.  Niedobór tego aminokwasu może prowadzić nie tylko do utraty tkanki mięśniowej, ale także do osłabienia naszego układu odpornościowego.

Aminokwasy rozgałęzione BCAA oraz glutamina mają wiele wspólnych cech, do których możemy zaliczyć:

- przyspieszenie regeneracji po zakończonym treningu
- działanie antykataboliczne
- poprawę naszej wydolności podczas treningu
- ochronę tkanki mięśniowej podczas redukcji tkanki tłuszczowej

Glutamina dodatkowo wpływa na poprawę pracy układu trawiennego oraz znacząco wpływa na zdolność na pamięć i koncentrację.

 

BCAA i glutamina – co wybrać?

Dobrym wyborem  będzie połączenie suplementacji BCAA oraz glutaminy. Nie ma żadnych przeciwwskazań, które eliminowałyby korzystanie z tych aminokwasów w jednym czasie. Oba te aminokwasy pozytywnie wpływają na procesy regeneracyjne oraz antykataboliczne. Umiejętne korzystanie z tych aminokwasów z całą pewnością wpłynie pozytywnie na naszą sylwetkę, odporność oraz tempo regeneracji. Najlepszą porą spożywania aminokwasów rozgałęzionych BCAA będzie czas około treningowy, czyli bezpośrednio przed rozpoczęciem ćwiczeń oraz bezpośrednio po ich zakończeniu. Glutaminę z kolei powinno przyjmować się przed pierwszym posiłkiem oraz po zakończonym treningu lub bezpośrednio przed snem. Stosowanie glutaminy przed snem przyczynia się do wyrzutu hormonu wzrostu oraz lepiej wpływa na lepszą regenerację organizmu.  Obecnie na rynku możemy znaleźć coraz więcej producentów oferujących produkty, które w swoim składzie zawierają zarówno bcaa jak i glutaminę.


PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię