3 stycznia 2017

Zdrowe jest trendy

Czy twoja dieta jest na czasie?

Miniony rok przyniósł ogromne zainteresowanie zdrową dietą. Znalazło to odbicie w wyborze nowych haseł, najczęściej wyszukiwanych w internecie na całej kuli ziemskiej. Oto top 10! Sprawdź, jakie produkty i dania cieszyły się największą popularnością. Czy zwróciły również twoją uwagę? A może masz je już w swojej kuchni?

Rok 2016 należał do zdrowych trendów, co pokazuje lista nowe tematy o największym przebiciu, przygotowana przez Google Trends. To tzw. breakout searches – wyszukiwania, których liczba wzrosła o co najmniej 5000% względem poprzedniego okresu (tutaj sprawdzano je co miesiąc). To więcej niż trendy, dlatego przeczytasz o nich niejedno również w tym roku, zwłaszcza na polskich stronach. Wkrótce kolejna porcja nowinek, m.in. prognoza trendów na 2017 rok. Tymczasem przekonaj się, czy spróbowałaś już wszystkiego, co wciąż jest na czasie.

Herbal tea

Herbatki ziołowe przeżywają renesans. Mięta na trawienie, melisa na uspokojenie, rumianek na bóle miesiączkowe, skrzyp na paznokcie, bratek na cerę, lipa na kaszel... Te zioła już znamy i doceniamy na nowo, ale wśród nich nie brak świeżych odkryć – takich jak np. czystek o działaniu bakteriobójczym i poprawiającym odporność. Wszystkie działają skutecznie, ale dopiero po pewnym czasie stosowania – dlatego można bez problemu ich próbować, dobierać zależnie od potrzeb, a przede wszystkim pić na noc. W przeciwieństwie do popularnej herbaty nie zawierają stymulującej teiny, która mogłaby zakłócać prawidłowy sen.

Kimchi

Tradycyjna kiszona kapusta zwana kimczi (na zdjęciu) jest podstawą prozdrowotnego działania koreańskiej diety. To fermentowane danie, którego nazwa oznacza „solone warzywa”, jest ważnym źródłem korzystnych bakterii mlekowych, niezbędnym dla zachowania zdrowia jelit, a co za tym idzie – całego organizmu. Podstawą dania jest kapusta pekińska (często z dodatkiem rzodkwi, cebuli, czosnku) i papryczki chili; najczęściej zawiera też ono sos rybny lub fermentowane ryby w innej postaci. Jada się je jako dodatek do posiłków, przygotowuje się z niego zupę lub dodaje do ryżu. Kimczi można przygotować w domu, również w wersji wegańskiej – np. z dodatkiem miso. Jak wynika z trendów, podobne kiszonki będziemy przyrządzać coraz częściej, bo ta pradawna i niezwykle zdrowa metoda utrwalania żywności jest coraz modniejsza!

Superfood

Superprodukt to termin odnoszący się do żywności, która jest szczególnie bogata w związki niezbędne do funkcjonowania organizmu. W ostatnim czasie na topie były zwłaszcza nasiona chia (szałwii hiszpańskiej), jagody goji, zielony jęczmień, komosa ryżowa czy nasiona konopi. To produkty importowane, modne i dość drogie – i wcale nie gorsze od tych rodzimych. Wiele z nich ma zbliżony skład, właściwości, a nawet smak, dzięki czemu z powodzeniem nadają się na ich zamienniki. Z polskich superfoods polecamy zwłaszcza siemię lniane, olej rzepakowy, pestki dyni, kaszę jaglaną i gryczaną, aronię, natkę pietruszki i czosnek. Te produkty i ich przetwory powinny znaleźć się w każdej kuchni.

Guacamole

Tradycyjna meksykańska pasta z awokado to superzdrowy dip, sos i dodatek do potraw. Możesz przygotować go z solą i sokiem z cytryny, a możesz też dodać czosnek i sos sojowy albo drobno posiekaną cebulę i pomidora. Pasta zapewni ci głównie korzystne dla serca jednonienasycone kwasy tłuszczowe oraz witaminy i cenne związki mineralne, m.in. wit. B5, B6 i foliany, a także potas, magnez, cynk i mangan.

Ghee

Klarowane masło jest jednym z najlepszych tłuszczów do smażenia – wytrzymuje wysoką temperaturę, bo składa się głównie z nasyconych kwasów tłuszczowych, i jest pozbawione łatwo przypalających się resztek białka i cukrów, pochodzących z mleka. Jednocześnie ma przyjemny maślany zapach oraz smak i jest łatwiej strawne niż nasycone tłuszcze z innych produktów zwierzęcych. Z uwagi na neutralne właściwości energetyczne, ghee należy do głównych tłuszczów kulinarnych używanych w indyjskiej, a zwłaszcza ajurwedyjskiej. Tradycyjnie produkowane jest z mleka jaków, ale z oczywistych względów obecnie przeważa ghee krowie. Warto zastąpić nim oleje roślinne używane do smażenia, a zwłaszcza te rafinowane (z wyjątkiem rzepakowego oraz nieoczyszczonej oliwy z oliwek extra virgin) – wysoka temperatura nie powoduje powstawania w nich związków rakotwórczych i szkodliwych dla serca. 

Lemonade 

Odwrót od przemysłowych słodkich napojów! Zamiast na gazowane i sztucznie barwione roztwory cukru (ponad 20 kostek w litrze) uwagę zwróciliśmy na domowe lemoniady, które w naturalny sposób są light. Wystarczy sok z cytryny, limonki lub innych cytrusów, nieco cukru lub słodzika, gazowana woda i lód, ew. smaczne i zdrowe dodatki (imbir, trawa cytrynowa, rabarbar, maliny itp) – i gotowe! Taki napój nie dostarczy wiele kalorii, a na pewno uzupełni poziom witaminy C w organizmie.

Protein bar

Batony białkowe to już nie tylko domena firm produkujących suplementy diety dla sportowców. Choć wśród tych sklepowych pojawia się coraz więcej produktów o naturalnym składzie (a w pierwszej kolejności wolnych od kwasów typu trans z utwardzonych tłuszczów), coraz częściej robimy je w domu. Wielbiciele raw food mogą sięgać po składniki takie jak mączki orzechowe, mielone orzechy i suszone owoce, a także surowe proszki białkowe (np. z konopi), inni przygotują domowe batony białkowe z dodatkiem łatwo dostępnych odżywek białkowych w proszku (najczęściej serwatkowych), np. z płatkami owsianymi i wiórkami kokosa.

Curry

Curry to wspólna nazwa tradycyjnych dań kuchni indyjskiego kręgu kulturowego, przygotowywanych w sosie zawierającym złożone mieszanki przypraw. Ich bazą jest zwykle ryż, a nieodłącznymi składnikami – warzywa, nasiona strączkowe i/lub mięso. Choć na Zachodzie nazwa częściej curry określa kombinację przypraw z charakterystyczną żółtą kurkumą, ma ono nieskończenie wiele odmian. Każda gospodyni ma swój własny przepis zarówno na miks składników aromatyzujących, jak i na całe danie.

Cold Brew Coffee

Kawa przygotowana na zimno bez parzenia nie ma nic wspólnego i kawą mrożoną. O ile ta druga to po prostu zwyczajnie przygotowana kawa schłodzona kostkami lodu, prawdziwa kawa na zimno jest przyrządzana bez podgrzewania wody. Jej przygotowanie trwa kilkanaście godzin lub nawet więcej, a uzyskany napój jest znacznie mniej gorzki i kwaśny od klasyk. Ziarna kawy powinny być zmielone jak najgrubiej, najlepiej do konsystencji okruchów chleba – mniejsze drobiny dają mętny napój. Zalewa się je wodą i pozostawia na noc, a rano kilkukrotnie przesącza przez sito i materiał filtrujący, np. chustę serowarską. Tak przygotowana kawa ma słodkawy smak i mniej więcej tyle samo kofeiny, co przygotowana w zwyczajowy sposób. Dlaczego? Bo chociaż w niższej temperaturze mniejsza jej ilość przenika do wody,  ten sposób „parzenia” wymaga użycia większej ilości ziarna.

Juice

Świeżo wyciskane soki modnie jest wyciskać w domu, jak i pić w barach czy zamawiać z dostawą do domu. W końcu szklanka takiego odżywczego napoju może zastąpić całą porcję owoców i/lub warzyw z zalecanych pięciu dziennie. Zaletą takich soków jest też możliwość łączenia w kombinacje również mniej smacznych, a niezwykle zdrowych składników – np. soku z jarmużu, natki, liści i łodyg selera. W połączeniu ze słodko-kwaskowatymi owocami stają się przyjemnie smaczne i łatwe do spożycia. 

PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię