5 grudnia 2016

Węglowodany i ich źródła

Wszystko co powinnaś wiedzieć o węglowodanach

Węglowodany stanowią najważniejsze źródło energii dla naszego organizmu oraz pełnią szereg bardzo ważnych funkcji, takich jak regulacja naszego poziomu metabolizmu, czy  sterowanie procesem  odczuwania sytości i głodu. Dziś przybliżymy Wam kilka niezbędnych informacji, które powinniście wiedzieć o węglowodanach. 

Podział węglowodanów

Węglowodany dzielą się na dwie grupy: węglowodany proste i węglowodany złożone. Węglowodany proste znajdziemy w słodyczach, owocach, białym pieczywie, białym cukrze oraz produktach mlecznych. Ich znakiem rozpoznawczym jest niska wartość odżywcza. W chwili ich spożycia możemy zaobserwować bardzo szybki wzrost poziomu cukru we krwi, co prowadzi do wytworzenia dużej ilości insuliny, która usunie nadmiar glukozy z krwi i przekształci ją w tkankę tłuszczową. Spożywanie węglowodanów prostych w dużych ilościach może przyczynić się nie tylko do otyłości, ale także do cukrzycy i chorób serca.
Węglowodany złożone możemy znaleźć w warzywach, produktach pełnoziarnistych, płatkach owsianych, brązowym ryżu czy w kaszach. Ich cechą rozpoznawczą jest dłuższe tempo trawienia niż w przypadku węglowodanów prostych. Węglowodany te nazywa się potocznie „dobrym źródłem energii”. Taką opinie zyskały dzięki swoim pozytywnym właściwościom.

Udział węglowodanów w diecie

Węglowodany to podstawowe i najważniejsze źródło energii dla naszego organizmu. Można powiedzieć, że są paliwem dla wszystkich zachodzących procesów. W zależności od obranego celu, udział węglowodanów w diecie powinien być  przemyślany. Jeśli będziemy spożywać za dużo węglowodanów doprowadzi to do powstania tkanki tłuszczowej, natomiast jeśli w naszej diecie pojawi się ich niedobór, wtedy nie będziemy mieć niezbędnej energii na naszych treningach. Węglowodany są bardzo ważne z punktu widzenia pracy hormonów w naszym ciele. To wlaśnie one regulują między innymi pracę hormonu tarczycy T4 – tyroksyny.
Ograniczyć węglowodany powinny osoby będące na diecie redukcyjnej, której celem jest pozbycie się kilku niechcianych kilogramów. Spożywanie węglowodanów powinno być dobrze zaplanowane. Niewskazane jest spożywanie dużej ilości węglowodanów w porze wieczornej, ponieważ nasz organizm nie potrzebuje o tej porze tak dużego nadmiaru energii. Posiłkiem bogatym w węglowodany powinien być ten, który planujemy spożyć bezpośrednio przed treningiem. Zapewni nam to energię podczas wykonywania ćwiczeń na treningu.


PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię