5 czerwca 2017

5 największych mitów dietetycznych

Zobacz te najważniejsze!

Każdy z nas w jakimś stopniu dąży do posiadania doskonale wymodelowanej sylwetki. Niektórym przychodzi to dosyć łatwo, inni pomimo ogromnych starań, mają spore problemy w pozbyciu się zbędnych kilogramów.

Każdy organizm jest nieco inny, więc nie istnieje uniwersalna recepta na sukces. Jedno jest pewne - należy dbać o jakość swoich posiłków, a także zachować odpowiedni bilans przyjmowanych i spalanych kalorii, ponieważ to dieta w 80% odpowiada za nasz wygląd. Niestety przeglądając strony internetowe, a nawet książki poświęcone dietetyce, wciąż łatwo napotkać nieprawdziwe, a niekiedy wręcz katastrofalne dla organizmu porady dietetyczne. Dlatego dziś rozprawimy się z pięcioma bardzo powszechnymi mitami z zakresu dietetyki.

Mit nr 1. Pomijaj posiłki, a w ten sposób zredukujesz ilość kalorii

Na pierwszy rzut oka powyższe stwierdzenie oznacza samą prawdę. W końcu pomijając drugie śniadanie lub kolację (a przy tym okresowo „głodząc” swój organizm) rzeczywiście przyjmujemy w ciągu dnia mniej kalorii, niż spożywając 5 regularnych posiłków. Problem polega na tym, że redukcja liczby przyjmowanych kalorii sama w sobie nie prowadzi do sukcesu, jakim jest pozbycie się zbędnych kilogramów. Dlaczego tak się dzieje?

Nasz organizm szybko przystosowuje się nowej sytuacji, a skoro przerwa pomiędzy posiłkami znacznie się wydłuża, spalamy w tym czasie mniej kalorii poprzez spowolnienie procesów metabolicznych. Wcześniejszy posiłek ma po prostu stanowić swego rodzaju zapas, który odkłada się w naszym ciele również w postaci tłuszczu. Jednocześnie organizm przyzwyczajony do tego rodzaju głodówek stara się wykorzystać kolejne posiłki do maksimum, zwiększając skalę gromadzonych zapasów. Po trzecie, odczuwając głód sami instynktownie sięgamy po większe porcje. Liczba kalorii przyjmowanych podczas doby ostatecznie może wcale się nie zmniejszyć, choć zredukujemy w ten sposób ilość zużywanej energii. Z tego względu zdecydowanie warto postawić na pięć regularnych dobrze zbalansowanych pod względem kaloryczności i wartości odżywczych posiłków w ciągu doby - jak w jadłospisach SHAPE Box - cateringu dietetycznego, który dostarcza posiłki codziennie prosto pod Twoje drzwi.

Mit nr 2. Unikaj tłuszczów w swoich posiłkach

Ten absurdalny mit wciąż jest powielany przez wiele osób, a jak wiadomo, tłuszcze tłuszczom nierówne. Oczywiście, to prawda, że tłuszcze trans, znajdujące się przede wszystkim w żywności przetworzonej, nie wpływają pozytywnie na nasz organizm, za to łatwo się w nim odkładają oraz należą do jednych z przyczyn chorób serca i układu krążenia. Z drugiej jednk strony, nienasycone kwasy tłuszczowe Omega-3 i Omega-6 są niezbędne do prawidłowego przebiegu wielu procesów życiowych.

Aby odżywiać się zdrowo i nie narażać na problemy z nadwagą, należy spożywać najlepiej oleje roślinne i ryby morskie, stanowiące bogate źródła nienasyconych kwasów tłuszczowych. Nie warto natomiast sięgać po jedzenie typu fast-food, żywność przetworzoną i tłuste mięso.

Mit nr 3. Jedz bardzo mało, a na pewno schudniesz

Przy okazji tego mitu raz jeszcze wróćmy do wątku jakości posiłku. Nie trzeba być dietetykiem, żeby wiedzieć, że spożywanie na śniadanie jajecznicy z kiełbasą, drugiego śniadania w formie rogalika ze słodkim nadzieniem, jedmego cheeseburgera z frytkami na lunch, ciastko z kremem na podwieczorek, czy pączka na kolację, to niezbyt korzystna i przemyślana dieta. Przecież osoba, która w ten sposób odżywia się w ciągu dnia, rzeczywiście może pomyśleć, że nie zjadła dużo.

Problemem jast to, że dostarczyła ona swojemu organizmowi sporą liczbę kalorii, a bardzo mało wartościowych składników odżywczych. W cateringu dietetycznych SHAPE Box diety zbilansowane są dokładnie na odwrót. Relatywnie duże porcje, ale za to mniej kaloryczne, zawierające odpowiednią ilość ważnych substancji odżywczych. Poza tym pyszna faszerowana cukinia z papryką i serkiem, chrupiącs pierś z kurczaka z winogronami oraz kalafiorem, czy domowa zupa brokułowa, spowodują większe uczucie sytości, niż hamburger i słodkie ciastko z kremem.

Mit nr 4. Nie łącz białek i węglowodanów

Oprócz wspomnianych już tłuszczów, nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje również dwóch pozostałych makroskładników, czyli białka i węglowodanów. Każdy z nich ma do spełnienia ważną rolę do prawidłowego funkconowania całego organizmu. Chociaż na przestrzeni ostatnich lat pojawiały się wszelakie odmiany diet wyłączających niektóre z nich, jak np. dieta białkowa lub węglowodanowa, to jednak żadna z nich nie okazała się dobrą receptą na utrzymanie zdrowia i szczupłej sylwetki. Mitem jest również stwierdzenie, że nasz organizm ma problemy z równoległym trawieniem obydwu rodzajów pokarmu. Warto także nadmienić, że to właśnie dzięki węglowodanowm oraz produkcji insuliny, nasze komórki wykorzystują dostępne białko. 

Mit nr 5. Głodówka pomoże Ci zrzucić zbędne kilogramy

Ostatni mit z naszej listy jest wyjątkowo absurdalny, ale niestety wciąż stosowany przez zdesperowane osoby pragnące szybko osiągnąć szczupłą sylwetkę. W rzeczywistości kilkudniowa głodówka może doprowadzić do wielu niedoborów oraz np. rozwoju kamicy nerkowej, nadciśnienia, zakwaszenia organizmu, osłabienia, problemów z koncentracją, fatalnego samopoczucia, czy awitaminozy. 

Nawet jeśli poprzez głodówkę zrzucimy kilka nadprogramowych kilogramów, istnieje spore prawdopodobieństwo, że będzie to ubytek tkanki mięśniowej oraz wody, a nie samej tkanki tłuszczowej. Dodatkowo nasz wyniszczony organizm szybko je nadrobi, gdy tylko wrócimy do normalnego odżywiania. Bardzo często dzieje się to z nawiązką. Zamiast głodówki proponujemy 5 dobrze zbilansowanych posiłków dziennie, na przykład decydując się na gotowy, całodzienny jadłospis z oferty cateringu dietetycznego SHAPE Box. 


PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię