10 kwietnia 2017

Regeneracja potreningowa – dlaczego jest ważna?

Na treningach wyciskasz z siebie "siódme poty" by osiągnąć zamierzony cel?

Intensywne ćwiczenia, poprawnie wykonywane, potrafią dać się we znaki. Lubisz jednak uczucie zmęczenia, bo wiesz, że dałaś z siebie wszystko?  Świetnie, ale... nie możesz ćwiczyć ponad siły! Twoje mięśnie zasługują na chwilę wytchnienia, dlatego musisz pozwolić im na regenerację. Sprawdź, dlaczego.

Regeneracja po wysiłku fizycznym jest jednym z najważniejszych elementów planu treningowego. Zmuszając zmęczone mięśnie do intensywnej aktywności, możesz uzyskać efekt odwrotny do zamierzonego. Przede wszystkim nie uda ci się wypracować założeń dziennego treningu, bo: albo nie będziesz w stanie wykonać odpowiedniej liczby serii i powtórzeń, albo ćwiczenia będziesz wykonywać niepoprawnie. A przecież nie chodzi o to, by ćwiczyć tylko "dla zasady" i na pokaz, ale żeby faktycznie osiągnąć zamierzone rezultaty, prawda?

Nie odpoczywasz, nie chudniesz

Spalanie tkanki tłuszczowej to proces, który nie odbywa się wyłącznie w momencie aktywności fizycznej. Tak naprawdę zachodzi nawet do 24 h po treningu. W tym czasie dochodzi do wykorzystania kwasów tłuszczowych do produkcji energii niezbędnej w procesach odbudowy. Dlatego ważne jest, by znaleźć czas na regenerację, dzięki której możliwe będzie zwiększenie efektywności redukcji tkanki tłuszczowej.

Cztery sposoby na przyspieszenie regeneracji

Skoro już wiesz, jak ważną rolę odgrywa regeneracja potreningowa, musisz znaleźć na nią czas. W przeciwnym razie szybko zaczniesz odczuwać skutki zmęczenia, a w konsekwencji grozić Ci będzie przetrenowanie. Dlatego warto pamiętać o kilku zasadach, dzięki którym przyspieszysz proces regeneracji – Twoje mięśnie będą Ci za to wdzięczne!

1. Postaw na zdrowy sen

Jeśli Twój nocny odpoczynek przypomina raczej drzemki, czas to zmienić. Głęboki sen odgrywa ogromną rolę, ponieważ to właśnie wtedy procesy odnowy przebiegają z największą intensywnością. Im ciężej trenujesz, tym Twój organizm domaga się większej ilości snu. Wysypiaj się, by Twoje mięśnie miały siłę do podjęcia kolejnego treningowego wyzwania, a tkanka tłuszczowa zmniejszała się.

2. Przygotuj białkową kolację

Jako że proteiny stanowią najważniejszy element budulcowy mięśni, kolacja potreningowa powinna składać się przede wszystkim z białek. Optymalna podaż tego składnika przyczynia się do nasilenia procesów anabolicznych oraz zahamowania niszczącego katabolizmu.

3. Nawadniaj się

Ciężki trening sprawia, że tracisz spore ilości płynów. Jeżeli nie uzupełnisz ich, wówczas doprowadzisz do odwodnienia organizmu, co osłabia regenerację. Potwierdzają to badania naukowe, które wykazały, że odwodnienie i hipertermia nasilają dolegliwości bólowe po intensywnym treningu (źródło: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1323290).

4. Wspomóż się suplementami

Chcąc przyspieszyć regenerację po treningu, warto sięgnąć po suplementy dla sportowców. Istotne są odżywki bogate w proteiny oraz charakteryzujące się bardzo dobrym profilem aminokwasowym. Preparaty dostarczą mięśniom odpowiednią porcję białka, a także przyczynią się do szybszego uzupełnienia zapasów glikogenu. Warto przy tym rozpocząć suplementację witaminy D3, która nie tylko wpływa korzystnie na układ kostny, ale i zwiększa siłę mięśni oraz wpływa na ich lepszą wytrzymałość.

"Przygoda" z suplementami może okazać się sporym kosztem – szczególnie, jeśli sięgasz po markowe odżywki dla sportowców. Wydatek możesz jednak zmniejszyć, korzystając ze specjalnych kodów promocyjnych obowiązujących w wybranych sklepach z odżywkami. Pobierając kupony z serwisu AleRabat.com, możesz kupować nawet z kilkudziesięcioprocentową zniżką.

Jeżeli nie zbagatelizujesz znaczenia regeneracji potreningowej i wykorzystasz wyżej wymienione wskazówki, szybciej zauważysz efekty realizowanego planu treningowego. Jeśli natomiast nie pozwolisz mięśniom dojść do siebie, może okazać się, że Twój wysiłek pójdzie na marne – nie pozbędziesz się nadmiernych kilogramów i nie wymodelujesz sylwetki zgodnie z oczekiwaniami. Dlatego już teraz zmień swoje podejście do regeneracji po treningu i... odpoczywaj na zdrowie. 

 

PODOBNE

Odniosłaś sukces
w pracy nad sylwetką? Podziel się nim z innymi! Przyślij nam swoją historię